سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

انواع ابزارهای مورد نیاز تراشکاری چیست؟

ابزارهای مورد نیاز تراشکاری، تسلیحات مورد نیاز در جنگ با قطعات…!

زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ابزارهای مورد نیاز تراشکاری، تسلیحات مورد نیاز در جنگ با قطعات…!

تراشکاری حرفه به غایت دشوار اما لذتبخشی برای تراشکاران است. ساخت قطعات صنعتی با پیچیدگی های بسیار و یا ساخت قطعات تزئینی، جواهرات و لوازم هنری همگی نیاز به دقت، مهارت، ظرافت و البته هوش بالای تراشکار دارد. تراشکاری حرفه ای پر درآمد است. تا جایی که این روزها بسیاری از افراد تمایل به خرید ابزارهای مورد نیاز تراشکاری و راه اندازی یک کارگاه تراش پیدا کرده اند.

ابزارهای مورد نیاز تراشکاری

تراشکاری آینده شغلی درخشانی نیز دارد. اگر در این حرفه به خوبی پیشرفت کنید می توانید کارگاه صنعتی تراشکاری تان را گسترش دهید و به درآمد بیشتری دست پیدا کنید. یکی از مهمترین و سودآورترین حوزه‌ها در تراشکاری، تراش پکینگ جک‌های هیدرولیک است؛ که شما با آموزش پکینگ تراشی در آکادمی پکیلون می‌توانید به این دانش دست پیدا کنید. حوزه تراشکاری شامل تراش چوب، تراش سنگ، تراش فلزات، تراش شیشه و تراش انواع پلیمرها می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مختلفی از ابزارهای مورد نیاز تراشکاری آشنا کنیم. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

ماشین تراش دستی

ماشین های تراشکاری به عنوان اصلی ترین عنصر در کارگاه های تراش و کارخانجات صنعتی شناخته می شوند. این ماشین ها دارای انواع مختلف دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک هستند. ماشین های تراش دستی چندی ست که در صنعت کمرنگ شده اند و استفاده زیادی از آن ها صورت نمی گیرد. در این ماشین های تراش صفر تا صد عملیات تراش به دست اپراتور انجام می شود.

ماشین تراش نیمه اتوماتیک

این در حالی ست که در دست دیگر ماشین های تراش نیمه اتوماتیک همچون ماشین فرزکاری و دریل قرار دارد که عملکرد آن ها نیمه اتوماتیک است. این ماشین ها در حین اجرای پروسه تراشکاری به هدایت و نظارت دائم اپراتور نیاز دارند تا تنظیمات بهینه ای داشته باشند.

ماشین تراش اتوماتیک CNC

ماشین های تراش اتوماتیک CNC اما به هدایت اپراتور نیازی ندارند و طبق برنامه کنترل عددی کدنویسی شده فرآیند تراشکاری را به صورت اتوماتیک اجرا می کند. قیمت ماشین تراش اتوماتیک بیش از ماشین های دستی و نیمه اتوماتیک می باشد و کیفیت کار آن بی نظیر است.

دستگاه سوهانکاری

از دستگاه سوهانکاری در کارگاه تراشکاری برای ایجاد قوزهای محور فرمان استفاده می شود. این دستگاه دارای انواع مختلفی می باشد از جمله؛ دستگاه سوهانکاری گیره ای و دستگاه سوهانکاری با میز ثابت و کشوی متحرک. از دستگاه سوهانکاری گیره ای برای رنده کردن سطوح کوچک استفاده می شود. دستگاه سوهانکاری با کشوی متحرک اما برای رنده کردن سطوح بزرگ و قطعات سنگین استفاده می شود.

ماشین تراش عمودی

از این دستگاه برای تراشکاری قطعات بسیار بزرگ و سنگین استفاده می شود. نحوه قرار گیری قطعه در این دستگاه به صورت ثابت و عمودی می باشد در حالی که ابزار تراش حرکتی قائم در محور عمودی دارد و فرآیند تراشکاری را صورت می دهد. ابزار تراش در این دستگاه یک منشور چند ضلعی است و دستگاه سه نظام دارای حرکتی دورانی می باشد. سرعت این دستگاه سرعت بالایی نیست و در پاره ای از مواقع برای سوراخکاری هم از آن استفاده می شود.

مته تراشکاری

از مته تراشکاری برای فرآیند سوراخکاری در متریال هایی چون سنگ، فلز، شیشه و پلاستیک و چوب استفاده می شود. شما بعد از آشنایی با انواع مته، برای استفاده بلند مدت باید نوع نگهداری و تیز کردن مته را نیز بیاموزید. انواع مختلفی از مته تراشکاری وجود دارد که تعدادی از مهمترین آن ها را عنوان خواهیم کرد؛

  • مته گرد بر
  • مته مرغک
  • مته خزینه
  • مته الماسه
  • مته کبالت
  • مته کونیک
  • مته گازور
  • مته برگی
  • مته کاجی
  • مته چند شیار

ماشین سنگ زنی

از دیگر ابزارهایی که در پروسه تراشکاری نیاز است ماشین سنگ زنی می باشد. وظیفه این ماشین سابیدن سطح و برداشتن مواد اضافه از روی سطح به روش سایشی با شتاب بالا می باشد. این ماشین دارای یک سنگ یا الماس سابنده است که با چرخش خود فرآیند براده برداری را صورت می دهد. بعد از فرآیند سنگ زنی، قطعات باید برای صیقل دهی مورد پردازش نهایی قرار گیرند تا ناهمواری های سطحی شان از بین برود. 

ماشین کف سائی، ماشین سنگ زنی بدون مرغک، ماشین سنگ زنی پرداخت کاری، ماشین سنگ زنی گرد سائی داخلی، ماشین سنگ زنی گرد سائی خارجی و ماشین سنگ زنی فرم سائی از جمله ماشین های سنگ زنی پر کاربرد در کارگاه تراشکاری هستند. از جمله مزایای سنگ زنی عدم وارد آمدن فشار به قطعه کار و جلوگیری از تاب برداشتن و اعوجاج قطعه است.

ماشین صفحه تراش

با استفاده از ماشین صفحه تراش می توان اقدام به تراشکاری سطوح بزرگ به صورت مایل، شیب دار، عمودی و صاف نمود. حتی سطوح فرم دار را نیز میتوان توسط این دستگاه تراشکاری نمود. در کارگاه های قالب سازی و تعمیراتی از این ماشین استفاده فراوان می شود. از جمله پر کاربردترین ماشین های صفحه تراش می توان به ماشین صفحه تراش فرم تراش، ماشین صفحه تراش عمودی، ماشین صفحه تراش دروازه ای و ماشین صفحه تراش کپی تراش اشاره کرد.

استفاده از سایر ماشین های تراش به جای دستگاه صفحه تراش عمدتا حرکت غیر معقول و پر هزینه ای می باشد.

ماشین تراش مرغک دار

از ماشین تراش مرغک دار برای تراش های ساده و سبک استفاده می شود. در این ماشین قطعه کار بین دو مرغک بسته می شود و انتقال حرکت آن به صورت چرخ تسمه ای است. ماشین تراش مرغک دار می تواند در انواع پایه دار و رومیزی طراحی و تولید شود.

ماشین پیشانی تراش

برای تراشکاری قطعه کارهایی که دارای قطر زیادی هستند و طول آن ها نسبتا کم است از این دستگاه تراش استفاده می شود. از جمله کارخانجاتی که این ماشین تراش در آنجا کاربرد دارد کارخانه لوکوموتیو سازی است. تولید چرخ های لوکوموتیو و چرخ لنگر با استفاده از دستگاه پیشانی تراش صورت می پذیرد.

 

توجه: برای آشنایی بیشتر با میلگرد پلی‌آمید و استعلام قیمت هر کیلو میلگرد پلی‌آمید به فروشگاه پکیلون مراجعه کنید.

 

دستگاه پیچ تراش

تراشکاری پیچ و مهره عمدتا با استفاده از حدیده و قلاویز صورت می پذیرد با این حال ممکن است به دلیل ابعاد خاص پیچ یا نوع و اندازه گام از دستگاه پیچ تراش استفاده شود. همچنین اگر قرار به سری تراشی باشد لزوما باید از این دستگاه استفاده کرد. با استفاده از دستگاه پیچ تراش می توان انواع پیچ های استیل، فولادی، سنگی، رولپلاک، پیچ خشک، پیچ آهن، پیچ تیتانیوم و پیچ های پلیمری را تراش داد.

نتیجه گیری در باب ابزارهای مورد نیاز تراشکاری

ابزارهای مختلفی برای تراشکاری استفاده می شوند. پایه ثابت این ابزار دستگاه تراش می باشد. لزوما در یک کارگاه تراشکاری نیاز به استفاده از تمام دستگاه های تراش نیستو ممکن است حرفه شما به نحوی باشد که استفاده از چند مورد محدود دستگاه تراش هم جوابگو باشد. نوع قطعاتی که در کارگاه تراشکاری تولید می کنید تعیین کننده نوع ابزار و ماشین های تراش هستند.

در استفاده از دستگاه های تراش باید به نوع مته ای که استفاده می کنید، نوع متریال تحت تراشکاری، درجه سختی مته، رفتار ماده و درجه ذوب و قدرت انتقال حرارتی مته توجه داشته باشید. تنظیم کردن سرعت می تواند دقت شما را در تراشکاری افزایش دهد. توصیه می کنیم که قبل از انجام پروسه تراشکاری حتما با قوانین و نکات ایمنی این حرفه آشنایی کامل پیدا کنید تا از بروز حوادث آسیب رسان جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط