سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مقایسه پلی آمید و ای بی اس abs

آیا پلی آمید PA پلیمر ارتقا یافته‌ی ای بی اس ABS است؟ مقایسه پلی آمید و ABS در مجله پکیلون

زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا پلی آمید PA پلیمر ارتقا یافته‌ی ای بی اس ABS است؟ مقایسه پلی آمید و ABS در مجله پکیلون

شاید برای افراد عادی تفاوت پلاستیک ها چندان مشهود و البته مهم نباشد. چه فرقی دارد صندلی که اکنون روی آن نشسته اید دسته هایش از جنس ای بی اس ABS است یا پلی اتیلن؟ شاید هم از جنس پلی آمید باشد. اما این موارد برای خریداران چندان تمایزی ایجاد نمی کند. مسئله جایی حساس و بحرانی می شود که از پلیمرهای صنعتی یا پلاستیک های مهندسی در حوزه های حساس‌تری چون قطعه سازی خودرو، ساخت قطعات تفلونی، اتصالات، شیرآلات، لوله ها و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود.  

آنجا است که وجوه تمایز پلاستیک هایی مانند ای بی اس ABS و پلی آمید PA6G خودنمایی می کنند. این دقیقا همان چیزی است که قصد داریم پیرامون آن به گفتگو بپردازیم. تفاوت ورق و میلگرد پلی آمید PA6 و ای بی اس ABS چیست؟ هر دو از اعضای خانواده بزرگ پلیمرهای صنعتی هستند اما تفاوت های مشهودی بین آن ها وجود دارد که منجر به تنوع در کاربردهای آن ها شده است.

منظور از تفاوت پلی آمید و ای بی اس چیست؟

برای اینکه بتوانید بفهمید که تفاوت پلی آمید و ای بی اس چیست و این موضوع را به خوبی درک کنید، باید تصویر شفاف و واضحی از ای بی اس ABS داشته باشید. این پلیمر صنعتی قدمتی نزدیک به هفتاد سال دارد و در نرخ تولید با پلیمرهایی مانند پی وی سی و پلی استایرن برابری می کند. Acrylonitrile Butadiene Styrene یا اکرونیتریل بوتادین استایرن در واقع واحدهای تشکیل دهنده ABS می باشند که به موجب هر کدام از آن ها ویژگی خاصی در ای بی اس به ارمغان آمده است. مقاومت شیمیایی و پایداری حرارتی این پلاستیک از اکرونیتریل، مقاومت و ضربه پذیری از بوتادین و درخشش و قابلیت پردازش این پلاستیک از استایرن حاصل شده است.

ای بی اس نوعی ترموپلاستیک آمورف است که در عین مقاومت شیمیایی مطلوب ممکن است توسط حلال های قطبی مورد هجوم واقع شود. این پلاستیک دارای قابلیت ماشینکاری و پردازش فوق العاده ای می باشد و در جوش پذیری و ثبات ابعادی بی نظیر است.

با پلی آمید یا نایلون آشنا شوید

راستش را بخواهید نمی توان پلی آمید را در یک جمله یا دست کم در یک پاراگراف خلاصه کرد. میلگرد و ورق پلی آمید دارای گریدهای متنوعی می باشد. PA6، PA6.66، PA6.69، PA66، PA11، PA12، PA6.10، PA6.12 و PA6.9 همگی گریدهای مختلف پلی آمید هستند که هر کدام در شعله پذیری، چقرمگی، استحکام، سفتی و پایداری ابعادی و چگالی متفاوت از هم هستند. با این حال اگر بخواهیم ویژگی های عمومی مشترک در گریدهای مختلف پلی آمید را برای خرید میلگرد پلی آمید آلمانی مطرح کنیم باید از ویژگی هایی چون خاصیت نیمه کریستالی، قابلیت رنگ پذیری، جذب رطوبت، مقاومت در برابر حلال ها و روغن های آلی، ضربه پذیری مطلوب، مقاومت در برابر سایش و قابلیت انعطاف پذیری اشاره کرد.

وزن های مختلف و تفاوت پلی آمید و ای بی اس چیست؟

اگر بخواهیم نایلون و ABS را از لحاظ وزن به قیاس بگذارید باید گفت که ای بی اس ABS پلاستیک سبک تری در قیاس با نایلون است. به همین دلیل در مواردی که نیاز به مدل سازی وجود داشته باشد، از ABS استفاده می شود. چگالی ABS چیزی در حدود ۱.۰۶ تا ۱.۰۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است در حالی که این مقدار در مورد پلی آمید چیزی در حدود ۱.۲ گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد. در نتیجه می توان با مبنای علمی اثبات کرد که ABS وزن سنگین تری نسبت به پلی آمید دارد.

تفاوت پلی آمید و ABS از لحاظ مقاومت شیمیایی

اگر بخواهیم مقاومت شیمیایی را از نظر موضوع “تفاوت پلی آمید و ای بی اس چیست” بیان کنیم، باید گفت که تفلون ضد سایش (پلی آمید) مقاومت شیمیایی و چقرمگی بیشتری نسبت به ABS دارد. هر چند که ABS هم در این حوزه حرف ها برای گفتن دارد اما در مقایسه به پلی آمید بازنده میدان نبرد است.

مقاومت حرارتی ABS و پلی آمید چه تفاوتی دارد؟

اگر لیست ویژگی های اغلب پلیمرها را که بررسی کنید، متوجه خواهید شد پایداری حرارتی یکی از ویژگی های ثابت پلیمرها است. اما مهم است که این پایداری در چه حدی باشد؟ راستش را بخواهید ABS در پایداری حرارتی حسابی جلوی پلی آمید کم خواهد آورد چرا که پایداری دمایی پلی آمید به مراتب بیشتر از ABS می باشد. به ویژه پلی آمید ۶۶ که دارای دمای ذوب ۲۶۴ درجه سانتیگراد است.

 

برای آشنایی بیشتر با ویژگی های میلگرد ای بی اس به لینک زیر وارد شوید:

مهمترین مزایا و معایب استفاده از محصولات ای بی اس ABS که باید آشنا شوید!

 

تفاوت ABS و پلی آمید از لحاظ مقاومت در برابر اشعه UV

چندان منطقی به نظر نمی رسد که از مقاومت ای بی اس ABS در برابر اشعه UV دفاع کنیم. چرا که این پلیمر در این مورد خاص جای دفاعی باقی نگذاشته است. پلیمر تفلون خشکه (ABS) در مواجهه طولانی مدت با اشعه ماورا بنفش خورشید دچار خشکیدگی، تغییر رنگ و افت کیفیت می شود. این در حالی است که پلی آمید در مواجهه با اشعه UV مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. به ویژه اگر با الیافی چون شیشه و کربن تقویت شده باشد.

مقایسه پلی آمید و ABS از لحاظ استحکام

موضوع استحکام در تفاوت پلی آمید و ای بی اس چیست؟ بعید است پلیمری را بتوانید پیدا کنید که در برابر ABS پلاستیکی که از آن در ساخت لپتاپ های ضد ضربه و تلویزیون و لوازم خانگی استفاده می شود، توان رقابت داشته باشد. پس می توان به جرات گفت که پلی آمید از لحاظ استحکام و سختی در برابر ای بی اس ضعیف تر است. البته این به شرطی است که پلی آمید PA6G خالص و فاقد الیاف باشد. پلی آمید آلمانی تقویت شده با الیاف دارای استحکام بالایی می باشد تا جایی که حتی احتمال می رود این استحکام در برخی موارد از استحکام میلگرد و ورق ABS ای بی اس نیز پیشی بگیرد. پلی آمید تقویت شده با شیشه در استحکام تنه به تنه فلزات می ساید و می تواند با ضربه پذیری فلزات برابری کند. برای استعلام قیمت میله گرد ABS و خرید این پلیمر ضد ضربه بر روی لینک رنگی کلیک کنید.

تفاوت ABS و پلی آمید از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت

یکی دیگر از تفاوت هایی که می توان برای این محصولات در نظر گرفت، موضوع مقاومت در برابر رطوبت است. اگر تصور می کنید که انواع میلگرد و ورق پلی آمیدها خاندان پلیمرهای صنعتی را در مقاومت در برابر رطوبت سربلند و روسفید کرده اند، سخت در اشتباهید. این پلاستیک های مهندسی دارای مقاومت کمی در برابر رطوبت هستند و بهتر است در مواردی که رطوبت محیط بسیار بالاست استفاده نشوند. این در حالی است که پلیمر ABS در مواجهه با رطوبت مقاومت بالاتری از خود نشان می دهد. اگر دقت کرده باشید، از ورق ABS در ساخت درب های ضد سرقت و ضد رطوبت استفاده می شود. همین خود گواهی بر ضد آب بودن ای بی اس و مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است.

اهمیت شناخت تفاوت پلی آمید و ای بی اس چیست؟

ABS و پلی آمید هر دو از پلیمرهای سرسخت و مقاوم هستند. با این حال دوام و استحکام ABS به مراتب بیشتر است. برای اکسترود پلی آمید به دمای فرآیند بالاتری نیاز است در حالی که تفلون خشکه یا ای بی اس را می توان در دماهای پایین تر نیز پردازش کرد. پلی آمید در قیاس با ABS مقاومت شیمیایی بیشتری دارد. تفاوت های بین پلیمر های ABS و PA6G موجب شده تا این دو پلیمر از جهاتی نسبت به یکدیگر برتری داشته باشند و حوزه های کاربردی متفاوتی را پوشش دهند که در این مقاله مجموعه پکیلون سعی کرده است که شما را با موضوع “تفاوت پلی آمید و ای بی اس چیست” آشنا سازد. با این وجود در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص مکانیکی PA6 وارد لینک زیر شوید.

 

پیشنهادی:

همه چیز درباره‌ی خواص مکانیکی پلی آمید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط