سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

معرفی 3 فیلتر هوای خودرو با مواد اولیه فوم پلی یورتان در پکیلون

معرفی ۳ فیلتر هوا با کاربری سبک و سنگین؛ کدام با مواد فوم پلی یورتان تولید می‌شود؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمان مطالعه: 3 دقیقه

معرفی ۳ فیلتر هوا با کاربری سبک و سنگین؛ کدام با مواد فوم پلی یورتان تولید می‌شود؟

فیلتر هوا خودرو یکی از قطعات مهم و کاربردی است که وظیفه جذب آلودگی‌ها و گرد و غبار را به‌عهده دارد. این قطعه نقش مهمی در سلامت فنی خودرو داشته و موجب عملکرد مطلوب آن می‌شود. فیلتر هوا مناسب و باکیفیت می‌تواند در کاهش مصرف سوخت، افزایش بازدهی موتور، پیشگیری از آسیب به قطعات و کاهش آلودگی مؤثر باشد. امروزه فیلتر هوا خودروهای سبک و سنگین معمولا با فوم فیلتر هوا پلی یورتان در انواع مختلفی تولید می‌شوند و برای انتخاب درست آنها باید به مدل خودرو، نوع فیلتر و جنس فیلتر توجه داشته باشد. فیلتر هوا خودرو در انواع سلولزی، کتان و کاغذی ساخته می‌شوند. در برخی از فیلترهای هوا از فوم پلی یورتان استفاده می‌شود که قدرت بالایی در جذب آلودگی‌ها و گرد و خاک دارد. در این مقاله از مجله پکیلون به بررسی انواع فیلتر هوا خودرو و عملکرد هر کدام از آنها می‌پردازیم.

انواع فیلتر هوا خودرو سبک و سنگین

فیلتر هوا خودرو قطعه‌ای سلولزی با رگه‌هایی از کاغذ و کتان است و قسمتی از سیستم هوارسانی خودرو محسوب می‌شود. این قطعه اولین قسمت از سیستم هوارسانی به موتور است که هوای فیلتر شده و تمیز را به موتور می‌رساند و از ورود آلودگی به آن جلوگیری می‌کند. استشمام بوی بنزین، شنیدن صداهای عجیب در موتور و افزایش مصرف سوخت، علائم نشان‌دهنده زمان تعویض فیلتر هوا هستند.

۱.فیلتر هوا خودرو سلولزی یا کاغذی

فیلتر هوا سلولزی یکی از متداول‌ترین انواع فیلترهای هوا خودرو است که برای اکثر وسایل نقلیه کاربرد دارد. در این فیلتر هوا، از کاغذ پلیسه‌دار آکاردئونی برای جذب آلودگی‌ها و ذرات گرد و غبار استفاده می‌شود. علاوه‌براین در ساختار فیلتر سلولزی، یک قالب لاستیکی نرم که همان مواد اولیه پلی یورتان (از ترکیب پلی ال و ایزوسیانات) می باشد برای ایجاد ثبات و انسجام کاغذ فیلتر به‌کار می‌رود. این فیلتر درون قاب هواکش موتور نصب می‌شود.
فیلتر هوا کاغذی یا سلولزی نسبت به سایر فیلترهای هوا قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد اما طول عمر آنها کوتاه است و باید هر پنج یا شش هزار کیلومتر تعویض شوند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که میزان آلودگی هوا بالاست، باید در فاصله زمانی کمتری برای تعویض فیلتر اقدام کنید.

۲.فیلتر هوا خودرو اسفنجی

فیلتر هوا اسفنجی بیشتر در خودروهای سنگین و دیزلی و مسابقه‌ای کاربرد دارد. این فیلترها در چندین لایه و با استفاده از فناوری نانو تولید می‌شوند. از جمله مواد تشکیل‌دهنده فیلتر هوا خودرو اسفنجی، فوم پلی یورتان است. فوم پلی یورتان توانایی بالایی در جذب آلاینده‌ها و ریزگردها دارد و همچنین از قابلیت الاستیکی خوبی برخوردار است. استفاده از این فوم در ساختار فیلتر هوا اسفنجی موجب کاهش مصرف سوخت و عملکرد بهتر موتور می‌شود.
در فیلتر هوا اسفنجی، به‌منظور قالب‌دهی به فیلتر فوم پلی یورتان داخل محفظه توری فلزی قرار می‌گیرد. این فیلتر موجب بالا بردن راندمان موتور خودرو می‌شوند و طول عمر بیشتری نسبت به فیلترهای سلولزی دارند. قیمت فیلتر هوا اسفنجی نسبت به فیلتر سلولزی بالاتر است اما از آنجایی‌که این فیلترها قابل شستشو هستند، شما می‌توانید آنها را برای مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار دهید.

برای استعلام قیمت به روز ویا خرید فوم سخت یخچالی پلی یورتان به فروشگاه پکیلون مراجعه بفرمایید

۳.فیلتر هوا خودرو کتان

در فیلتر هوا کتان از پارچه‌های روغنی خاصی استفاده می‌شود که وظیفه تصفیه هوا را به‌عهده دارند. این پارچه‌ها معمولا شش لایه هستند و در قالب فلزی قرار می‌گیرند. فیلتر هوا کتان از طول عمر بالا و کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و گزینه مناسبی برای خودروهای گران‌قیمت و خاص محسوب می‌شود. پارچه‌های به‌کار رفته در فیلتر هوا خودرو کتان علاوه‌بر حفظ سرعت مکش هوا به سمت موتور، می‌تواند ریزگردها و آلودگی‌ها را به‌خوبی جذب کند. قیمت این فیلتر هوا نسبت سایر فیلترها گران‌تر است.

مزایا تعویض فیلتر هوا خودرو

انواع فیلتر هوا خودروهای سبک و سنگین به مرور زمان و با جذب آلودگی‌های کارایی خود را از دست می‌دهند و باید تعویض شوند. در مناطق پر گردوغبار و آلوده، زمان تعویض فیلترها زودتر از سایر مناطق است. اگر میزان آلودگی فیلتر هوا بیشتر از حد معمول باشد، عبور هوا از آن به‌سختی صورت می‌گیرد و موتور باید مکش بیشتری برای دریافت هوا داشته باشد. این امر موجب افزایش مصرف سوخت، کاهش عملکرد خودرو و آلودگی محیط زیست می‌شود. مزایا تعویض به‌موقع فیلتر هوا خودرو عبارتند از:
• افزایش راندمان موتور
• بهبود کیفیت احتراق
• افزایش طول عمر موتور و قطعات خودرو
• کاهش آلودگی هوا
• کاهش مصرف سوخت
• بهبود عملکرد سیستم تهویه مطبوع وسیله نقلیه

نتیجه‌گیری

فیلتر هوا خودرو یکی از قطعات مهم در سیستم هوارسانی خودرو است که وظیفه جذب آلودگی‌ها را به‌عهده دارد. استفاده از فیلتر هوا مناسب موجب بهبود عملکرد خودرو و کاهش آلایندگی آن می‌شود. فیلتر هوا خودرو در سه نوع کتان، سلولزی و اسفنجی تولید می‌شود. در نوع اسفنجی از فوم پلی یورتان استفاده می‌شود که قدرت جذب بالایی دارد و می‌تواند به‌صورت چشم‌گیری مصرف سوخت را کاهش دهد. فوم پلی یورتان پکیلون یکی از باکیفیت‌ترین محصولات است که در تهیه فیلتر هوا از آن استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط