سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مقایسه و تفاوت های کامپاند و مستربچ در فرمولاسیون

تفاوت‌های کامپاند پلیمری و مستربچ چیست؟ رنگدانه‌ها موثر در فرمولاسیون

زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تفاوت‌های کامپاند پلیمری و مستربچ چیست؟ رنگدانه‌ها موثر در فرمولاسیون

با تفاوت های کامپاند پلیمری و مستربچ آشنا شوید. پلاستیک یکی از مهم‌ترین محصولات صنعتی است که در تمام عرصه‌های زندگی ما نفوذ کرده است. هم برای مصرف‌کننده نهایی و هم برای مصرف‌کنندگان صنعتی، زمینه استفاده به عنوان یکی از وسیع‌ترین مواد شناخته می‌شود. بنابراین، انتظار می‌رود که تنوع فنی، مکانیکی و زیبایی شناختی زیادی برای محصولی وجود داشته باشد که در چنین طیف وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شناخت انواع پلیمر در به‌کارگیری آنها در صنایع مختلف تاثیر زیادی دارد و ما برای مرتفع شدن این مشکل، مطالعه مقاله “انواع تفلون‌ها و پلیمرها در تراشکاری و فرزکاری” را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت‌ های کامپاند پلیمری و مستربچ

توانایی ارائه این تغییرات را می‌توان از طریق دو مفهومی که اغلب در تولید پلاستیک با آن مواجه می‌شود، به دست آورد. بیایید این دو مفهوم را که می‌توان در عنوان اصلی افزودنی‌های پلاستیک جمع آوری کرد، بررسی کنیم. مستربچ و کامپاند. این دو اصطلاح معمولا در بین تولید کنندگان مواد پلاستیکی و مصرف کنندگان صنعتی استفاده می‌شوند. هر دو از نظر روش تولید مشابه هستند، اما با نتیجه‌ای که ایجاد می‌کنند، یعنی جهت استفاده از محصول متفاوت هستند.

مستربچ یک فرم گرانولی از پودر شیمیایی است که در تولید پلاستیک استفاده می‌شود که خواص دیگری مانند رنگ، بو، آنتی گاز را به پلاستیک اضافه می‌کند. این کلمه به معنای ترکیب اصلی است. این ترکیب از پلیمرها و رنگدانه‌های آلی یا معدنی تشکیل می‌شود. مشتری این گرانول را به مواد اولیه خود اضافه می‌کند. این یک اثر کاهش هزینه دارد. کامپاند فرآیند ایجاد یک ماده خام جدید در خواص فیزیکی مورد نظر مشتری با افزودنی‌هایی است که به ماده اولیه اصلی اضافه می‌شود.

فیبرهای پرکننده، رنگدانه و کربن اضافه شده به پلاستیک با عملیات حرارتی و فشار مخلوط شده و به آن متصل می‌شوند. بهبود ویژگی‌های دوام مانند ضربه و کشش از طریق کامپاند حاصل می‌شود. شرکت‌ها از کلسیت، یعنی کربنات کلسیم، به عنوان پرکننده سخت در تولید پلاستیک استفاده می‌کنند. در حالی که اثر کاهش هزینه این استفاده را جذاب می‌کند، تأثیر آن بر سلامت انسان و ارزش افزوده‌ای که به محصول ارائه می‌دهد بحث برانگیز است. توصیه می‌شود نرخ استفاده را پایین نگه دارید.

فرمولاسیون

در ادامه مقاله در مورد فرمولاسیون، روش‌های مختلف مخلوط کردن و کاربردهای آنها را برای مخلوط کردن کامپاند و مستربچ‌ها را بررسی می‌کنیم. ابتدا باید تفاوت بین کامپاند و مستربچ را بدانیم. یک کامپاند به عنوان یک کل ترکیب و بلافاصله آماده استفاده می‌شود. روش‌های مختلفی برای اختلاط ترموپلاستیک‌ها برای ترکیب (کامپاندها و مستربچ ها/کنسانتره ها) وجود دارد. انتخاب نوع و اندازه مخلوط کن زیاد و متنوع است که رایج ترین آنها مخلوط کن‌های لیوانی، روبانی یا پرسرعت است. 

مخلوط‌ها می‌توانند به اندازه ۲۵ کیلوگرم یا ۵ تن به علاوه، بسته به اندازه ظرف مخلوط مورد استفاده باشند، اگرچه معمولاً اندازه آنها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است. بیشتر مخلوط‌های کامپاندها شامل خوراک پلت و حاوی سطوح رنگدانه کمتر از ۱٪ هستند و اغلب در مخلوط‌کن‌های روبانی ساخته می‌شوند زیرا معمولاً برای ایجاد یا همگن کردن مخلوط نیازی به اختلاط با سرعت بالا ندارند.

مستربچ‌ها

از طرف دیگر، مستربچ‌ها، به دلیل اینکه دارای بار رنگدانه‌ای تا ۷۰ درصد هستند و معمولاً با استفاده از پلیمرهای پودری ساخته می‌شوند، به اختلاط با سرعت بالا نیاز دارند تا بتوانند رنگدانه‌های داخل مخلوط را توسعه دهند و همگن کنند. میکس می‌تواند به صورت آفلاین یا آنلاین انجام شود. هر دو (کامپاند و مستربچ) رویه‌های دسته‌ای در نظر گرفته می‌شوند که در آن مواد با پلیمر (به صورت پودر یا گلوله) با مواد افزودنی به عنوان مثال رنگ‌ها، پرکننده‌ها و غیره مخلوط می‌شوند. 

میکس آفلاین برای زمانی است که مواد به طور مستقل در یک میکسر مناسب دور از اکسترودر مخلوط می‌شوند. هنگامی که ترکیب مخلوط شد، در یک کاسه یا ظرف دیگری ریخته می‌شود که سپس به داخل قیف اکسترودر بارگذاری می‌شود. مزیت این روش این است که می‌توانید چند دسته بسازید و بعداً در روز یا شیفت اکسترود کنید. یک عیب این است که اگر مخلوط را برای مدت طولانی رها کنید، گاهی اوقات مواد سنگین‌تر در مخلوط می‌توانند شروع به الک شدن از طریق مخلوط کنند که منجر به یک مخلوط ناسازگار می‌ شود.

میکس آنلاین زمانی است که میکسر در بالای اکسترودر قرار می‌گیرد. ترکیب در “زمان واقعی” انجام می‌شود. یک مزیت آن این است که ترکیبی تازه و بدون زمان برای ته نشینی است و یک عیب آن این است که باید با اکسترودر هماهنگ باشید و زمان بندی ضروری است. ما چند معایب و مزایا را نام بردیم و موارد بیشتری نیز وجود دارد، با این حال، هر سازنده ترجیحات خاص خود را دارد.

نکات مهم کامپاند پلیمری

برای کامپاند توصیه می ‌کنیم: 

تمام رزین را اضافه کنید

یک ماده اتصال دهنده (معمولاً یک روغن معدنی درجه مواد غذایی) را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه در صورت استفاده از همزن با سرعت بالا یا حدود ۲۰ دقیقه در صورت استفاده از مخلوط کن یا روبانی مخلوط کنید. رنگدانه‌ها، افزودنی‌ ها و مواد کمکی پخش‌کننده را اضافه کنید. همزن را ببندید و مجدداً به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در صورت سرعت بالا یا ۲۰ دقیقه در صورت مخلوط کردن با روبان بچرخانید.

ترکیبات، مگر اینکه به شدت پر شده باشند، معمولاً روی یک اکسترودر تک پیچی پردازش می‌شوند، زیرا برش کمتری نیاز است و تمیز کردن اکسترودرهای تک پیچ بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر از اکسترودرهای دو مارپیچ است.

نکات مهم مستربچ

برای مستربچ توصیه می‌کنیم: 

از مخلوط کن با سرعت بالا به جای روبان استفاده کنید، اما اگر رنگدانه‌ها یا مواد افزودنی وجود داشته باشند که در اثر اختلاط زیاد با سرعت بالا آسیب می‌بینند، می‌توان از آنها استفاده کرد. از پلیمر پودری و مقدار کمی خوراک گلوله معمولاً حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل استفاده کنید. حدود ۵۰ درصد پلیمر پودری را به مخلوط اضافه کنید سپس تمام رنگدانه‌ها، مواد افزودنی و مواد کمکی پخش کننده و سپس بقیه پلیمر پودر شده و خوراک گلوله را اضافه کنید.

مخلوط کن را ببندید و معمولاً به مدت ۳ تا ۵ دقیقه با سرعت بالا بچرخانید (زمان و سرعت میکسرهای پرسرعت را می‌توان از قبل تنظیم کرد که یک تکنیک ترکیب موفق مشخص شد) اگر رنگ ثابت به نظر می‌رسد و توده‌های بزرگی از رنگدانه پراکنده وجود ندارد، ترکیب را بررسی کنید، در صورت وجود نشانه‌هایی از توده‌ها یا ناهماهنگی، کمپاند مناسب برای رفتن به اکسترودر برای ۲ یا ۳ دقیقه دیگر است تا زمانی که این ناهماهنگی‌ها از بین بروند.

پکیلون تولید کننده انواع مقاطع پلیمری اعم از میلگرد، ورق و بوشن می‌باشد که در جنس‌ها و سایزهای مختلف توانایی تولید با ابعاد استاندارد و سفارشی را دارد که برای استعلام قیمت به روز و موجودی میتوانید با کارشناسان ما با شماره‌های ۰۹۱۲۷۵۱۲۷۷۱ – ۰۹۱۰۵۵۰۶۷۵۰ – ۰۹۱۰۵۵۰۴۶۵۰ تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط