سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کاربردها و روش ساخت ساندویچ پانل PU در مجله پکیلون

به کارخانه‌ی پولسازی مخفی خوش آمدید: خط تولید ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به کارخانه‌ی پولسازی مخفی خوش آمدید: خط تولید ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان

تا چند سال پیش که بحران انرژی هنوز سراسر دنیا را فرا نگرفته بود عمده دغدغه سازندگان پروژه های عمرانی روی مسائلی مانند دکوراسیون داخلی، نماسازی و استفاده از متریال های سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت بود اما امروزه  با شدت گرفتن دغدغه های مربوط به بحران انرژی و منابع طبیعی، سازندگان پروژه های عمرانی خود را در قبال اجرای ساختمان های مقاوم در برابر اتلاف انرژی موظف می دانند. این موضوع در واقع به قدری اهمیت پیدا کرده است که در استانداردهای شهرداری و نظام مهندسی به آن پرداخته می شود. استفاده از روش ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان یکی از راهکارهای اثربخش در حوزه جلوگیری از هدر رفت انرژی، عایق سازی صوتی و جلوگیری از نشت رطوبت محسوب می شود. این ساندویچ پانل ها در دو نوع مختلف PUR و PIR تولد می شوند که نمونه های PIR دارای گرید آتش پذیری B2 بوده و در برابر حریق کاملا مقاوم هستند. اما این ساندویچ پانل ها، تنها ماده اولیه ساخته شده از پلی‌اورتان نیستند. در این مطلب از مجله پکیلون در مورد روش‌های تولید ساندویچ پانل بحث خواهیم کرد. حتما ما را دنبال کنید. 

روش ساخت ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان چیست؟

ساندویچ در زبان لاتین به معنای فشرده سازی بین دو لایه یا دو صفحه است. درست همان تصویری که از ساندویچ های خوراکی در ذهنتان تداعی می شود در مورد ساندویچ پانل نیز مصداق دارد. ساندویچ پانل پلی یورتان نیز دارای دو لایه ورق گالوانیزه است که حد فاصل این دو لایه را فوم پلی یورتان به شکل فشرده پر کرده است. در واقع هسته اصلی ساندویچ پانل پلی یورتان را یک فوم ضخیم و فشرده پر کرده است. فومی که از آن حرف می زنیم می تواند بر پایه پلی اتر یا پلی استر تشکیل شده باشد و از نوع سخت، نیمه سخت، سرد، گرم، سلول باز یا سلول بسته باشد و اما می رسیم به روش ساخت ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان که مشتمل بر دو روش می باشد.

اهمیت روش ساخت ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان چیست؟

ساندویچ پانل های پلی یورتان PU در انواع سقفی و دیواری به تولید می رسند و عمده کاربرد آن ها در سردخانه ها، سازه های ضد لرزه، سالن های ورزشی، استودیوهای موسیقی، کارخانه های صنعتی و صنایع برودتی می باشد. دلیل محبوبیت این ساندویچ پانل ها نه تنها از بابت عایق بودن آن ها، بلکه از بابت وزن سبک آن ها نیز می باشد. به کمک ساندویچ پانل پلی اورتان می توان به کاهش بار مرده سازه کمک کرد و قدمی مثبت در راستای ایمن سازی و مقاوم سازی در برابر زلزله برداشت. این ساندویچ پانل ها دارای دوام و طول عمر بالایی هستند و در برابر حشرات موذی، رطوبتو آتش سوزی بسیار مقاوم اند. کاهش هزینه های انرژی یکی از مهمترین مزایای استفاده از این مصالح در صنعت ساخت و ساز می باشد.اما جدای از پانل های پلی‌اورتان، فوم های PU که یکی دیگر از مواد تولید شده از پلی‌یورتان می‌باشد نیز، در تولید فیلتر هوای خودرو استفاده فراوانی دارد.

 

برای استعلام قیمت خرید فوم فیلتر خودرو پلی‌یورتان به فروشگاه سایت پکیلون مراجعه کنید.

 

روش Continues برای تولید ساندویچ پانل پلی یورتان

این روش مبتنی بر اتوماسیون می باشد و دخالت نیروهای انسانی در آن کمترین مقدار است. رول های فولادی گالوانیزه و فوم پلی یورتان PU در این روش به کمک دستگاه های کانتینیوس در قالب و فرم ساندویچ پانل در می آیند و در نهایت برش دهی می شوند.

رول گیری ورق های فولادی گالوانیزه

تعداد رول گیرها در ابتدای ایستگاه های کاری معمولا دو، چهار یا شش عدد می باشد. بالا رفتن تعداد رول گیر ها یقینا سرعت تولید ساندویچ پانل را افزایش می دهد. رول گیرها در واقع نقش باز کننده رول های گالوانیزه را به عهده دارند و مختص هر دو لایه ساندویچ پانل تعبیه شده اند.

رول فرمینگ و شکل دهی ورق های فولادی

بعد از اینکه رول های فولادی از ایستگاه کاری رول باز کن عبور کردند، وارد دستگاه رول فرمینگ خواهند شد. در نتیجه به شکل مطلوب در خواهند آمد. لازم به ذکر است که غلتک های ورق رویی و ورق زیرین ساندویچ پانل از دو نوع مختلف می باشند که در طرح و ساختار متفاوت اند.

تنظیم ضخامت و فاصله بین ورق های فولادی

در گام بعدی نوبت به تنظیم فاصله بین دو ورق یا همان ضخامت ساندویچ پانل می رسد بنابراین ورق ها در ضخامت سفارش داده شده تنظیم می شوند و حد فاصل آن ها با ترکیب فوم پلی یورتان PU پر می شود. بسیار مهم است که در ترکیب فوم پلی یورتان دوز ایزوسیانات و پلی اول رعایت شده باشد.

تزریق مایع فوم پلی یورتان بین دو لایه گالوانیزه

در این مرحله مایع فوم درون لایه ها تزریق می شود. به محض تزریق مایع فوم، فوم در عرض چند دقیقه حجیم و منبسط خواهد شد و گرمای زیادی از خود آزاد می کند.

پرسکاری ساندویچ پانل

زمانی که میزان انبساط به مقدار مطلوب رسید دو لایه ساندویچ پانل تحت فشار قرار می گیرند و با حرارت زیاد پرس می شوند تا انبساط فوم پلی یورتان متوقف شود.

ورود ساندویچ پانل به کوره پخت

مرحله بعدی در روش ساخت ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان، ورود ساندویچ پانل ها به کوره پخت می باشد. ساندویچ پانل ها در این کوره ها تحت گرمای کنترل شده ای قرار می گیرند که به ساختاری تثبیت شده دست پیدا کنند.

برش دهی و خنک سازی ساندویچ پانل

آخرین مرحله از شیوه کانتینیوس برش دهی ساندویچ پانل ها در ابعاد تعیین شده می باشد. این برش دهی به کمک تیغه برش متحرک انجام می شود. چیدمان و خنک سازی ساندویچ پانل های برش دهی شده آخرین گام از این فرآیند تولید می باشد.

 

نوجه: فوم پلی یورتان تنوع‌های زیادی دارد که نباید این مواد را با هم اشتباه بگیرید. یکی از این فراورده‌های پرکاربرد این خانواده، فوم زیره کفش پلی‌اورتان میباشد. شما میتوانید برای اطلاع از مشخصات و قیمت فوم زیره کفش PU بر روی عبارت رنگی وارد شوید.

 

تولید ساندویچ پانل پلی یورتان به روش Dis Continues

تفاوت اصلی این روش با روش قبلی ناپیوسته و غیر ممتد بودن خط تولید است. سطح اتوماسیون در این روش تولید کمتر است و ایستگاه های کاری جدا از هم قرار دارند. در نتیجه سرعت تولید نیز کمتر خواهد بود. روش ساخت ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان در روش دیس کانتینیوس به صورت مرحله به مرحله انجام می شود و انتقال مواد نیمه آماده به ایستگاه های کاری بعدی، به کمک نیروی انسانی صورت می پذیرد.

در روش ساخت ساندویچ پانل با فوم پلی اورتان به این روش با رول فرمینگ و برش دهی ورق ها آغاز می شود و با پرسکاری رول ها توسط غلتک ادامه می یابد. دستگاه های تزریق وظیفه تزریق مایع فوم پلی یورتان را درون لایه های گالوانیزه دارند و حرارت دهی و برش دهی نیز همانند شیوه تولید پیوسته انجام می شود. در این روش تولید با خارج نمودن پانل های خشک شده، پانل های بعدی را وارد قالب می کنند. بنابراین پروسه تولید کمی به طول می انجامد.

 

۱۰ مورد از مزایا و معایب فوم فیلتر هوا، که باعث ورودشان به صنعت خودرو شد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط