سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مزایا و معایب بست های پلی آمید 6 در مجله پکیلون

نگاهی به مزایا و معایب بست های پلی آمید که باید بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

نگاهی به مزایا و معایب بست های پلی آمید که باید بدانید

سیستم های لوله کشی پایه ثابت و عضو جدا نشدنی ساخت و سازها هستند. در ساختمان سازی، سیستم های کشاورزی، سیستم های آب رسانی، کارخانجات صنعتی، سیستم های گازرسانی، گلخانه ها و واحدهای تولیدی شاهد استفاده از انواع و اقسام لوله ها هستیم. اجرای سیستم های لوله کشی دارای استانداردهای خاص خود می باشد. یکی از مهمترین اجزا در سیستم های لوله کشی بست لوله است. در این مطلب از سایت صنعتی پکیلون قصد داریم مزایا و معایب بست های پلی آمید ۶ یا نایلون ۶ را مورد بحث قرار دهیم.

مزایا و کاربردهای متنوع بست پلی آمید

بست لوله می تواند قطعه ای فلزی یا پلاستیکی باشد که از آن برای فیکس کردن لوله ها در جای خود استفاده می شود. این روزها هدف اصلی تولیدکنندگان ایجاد صرفه اقتصادی برای خریداران در عین ارائه کیفیت بالا می باشد. به همین دلیل تولیدکنندگان به سمت و سوی تولید بست های پلیمری قدم برداشته اند. یکی از این بست ها، بست های پلی آمید است. که در ادامه مزایای کاربری و فنی آن را بررسی خواهیم کرد.

بست های پلی آمید دقیقا مشابه ورق ویا میلگرد پلی آمید PA6G (که برای ساخت قطعات پلیمری مورد استفاده قرار میگیرد) در واقع نقش گیره را دارند و در حوزه های مختلف چون ساختمان سازی، صنایع نفت و گاز، صنعت پزشکی، سیستم های روشنایی، وسایل نقلیه درون شهری، قطارهای درون شهری و برون شهری، تابلوهای برق، تاسیسات، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های مانیتورینگ مدار بسته، سیستم های کابل کشی برق و مخابرات و صنعت پتروشیمی دارای کاربرد هستند.

مقاومت در برابر خوردگی

از معضلات آسیب زننده ای که منجر به تخریب بست های فلزی می شوند خوردگی می باشد. بست های پلی آمید در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. این بست ها عمدتا دارای ساختار داخلی فلزی با روکش پلی آمید هستند. برخی از بست ها نیز به طور کلی از پلی آمید ساخته شده اند. عدم خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزیت های مهم بست های این نوع آمید می باشد. بعد از گذشت چند سال از نصب بست های این نوع آمید آثاری از اکسید شدن در آن ها نخواهید دید.

مقاوم در برابر حرارت

بست های پلی آمید می توانند انتخاب مناسبی برای لوله های آب گرم و آب سرد باشند چرا که این بست ها در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. بست های این نوع آمید می توانند بازه دمایی منفی ۵۰ تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد را بدون ایجاد تغییر در ساختار تحمل کنند.

وزن سبک

بست های پلی آمید در عین مقاومت بالا و توانایی در تحمل فشار، دارای وزن سبکی هستند. بنابراین بعد از نصب آن ها روی دیوار یا سقف هیچ گونه آسیبی به سطح زیرین خود وارد نمی کنند. بست های فلزی وزن سنگینی دارند و ممکن است بعد از مدتی از جای خود کنده شوند. این در حالی ست که بست های پلی آمید با قدرت در جای خود فیکس می شوند و به علت بهره مندی از وزن سبک ایمنی بیشتری برای سیستم لوله کشی ایجاد می کنند.

عدم تولید صدای آزار دهنده

بست های پلی آمید دارای قابلیت خوبی هستند و آن هم کاهش صدای ناشی از تکان خوردن و لرزش لوله می باشد. بست های فلزی صدای لرزش لوله را به شدت انتشار می دهند که صدایی مهیب و آزاردهنده است. در حالی که بست های پلی آمید این صدا را تا حد امکان کاهش می دهند.

 

مشاهده محصولات و لیست قیمت ورق پلی آمید PA6G در فروشگاه صنعتی پکیلون

 

مقاوم در برابر تنش و لرزش

بست های پلی آمید در برابر تنش و لرزی بسیار مقاوم هستند. بنابراین با وجود تنش و لرزش دچار شکستگی و ترک خوردگی نخواهند شد.

مقاوم در برابر آتش سوزی

نکته مهم و مزیت خوبی که در مورد بست های پلی آمید وجود دارد این است که این بست ها در برابر حریق و آتش سوزی بسیار مقاوم هستند بنابراین در صورتی که حریق انتشار پیدا کند این بست ها از انتشار شعله های آتش جلوگیری خواهند کرد. هر چند که مواد اولیه ساخت این بست ها از نفت می باشد اما هیچ آثاری از انتشار شعله های آتش در این بست ها وجود ندارد.

مقاوم در برابر اشعه UV

از دیگر مزیت های بست های پلی آمید مقاومت این بست ها در برابر اشعه UV می باشد. این موضوع باعث شده تا قرار گرفتن این بست ها در مقابل نور خورشید موجب خشک شدن و ترک خوردن این بست ها و در نتیجه شکستگی آن ها نشود.

اما معایب بست های پلی آمید

جذب رطوبت و آب

یکی از ایراداتی که بست های پلیمری دارند این است که در برابر جذب رطوبت و آب نمی توانند به اندازه سایر پلیمرها از خود مقاومت نشان دهند. این موضوع منجر به کاهش توانایی های مکانیکی و افت قابلیت های این بست ها خواهد شد. بنابراین در درازمدت ممکن است مقاومت کششی این بست ها کاهش پیدا کند. مولکول های آب در تماس با پلی آمید باعث قطع شدن پیوندهای هیدروژنی می شوند و این موضوع منجر به افزایش انعطاف پذیری پلی آمید خواهد شد.

با این حال انواع گریدهای مختلف پلی آمید دارای سطوح مختلفی از جذب رطوبت هستند به عنوان مثال پلی آمید ۶ نسبت به پلی آمید ۶۶ جذب رطوبت بیشتری دارد. بنابراین اگر در ساخت بست های پلیمری به گرید توجه ویژه ای شود و از افزودنی های مناسب استفاده گردد احتمال اینکه کیفیت محصولات کاهش پیدا کند بسیار کم خواهد بود.

مورد حمله قرار گرفتن توسط اسیدهای قوی

هر چند که پلی آمیدها دارای مقاومت خوبی در برابر عناصر شیمیایی هستند با این حال ممکن است برخلاف میلگرد، لوله و ورق تفلون PTFE در محیط هایی که اسیدهای قوی و الکل و محلول های قلیایی وجود دارد دچار تخریب شوند. راستی برای مشاهده‌ی محصولات و لیست قیمت ورق تفلون PTFE ویا محصولات میلگرد تفلون PTFE روی کلمات رنگی کلیک کنید.

نتیجه گیری

بست های پلی آمید دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. اگر این مزایا و معایب را در کفه های ترازو بگذاریم خواهیم دید که تعداد مزایای این بست ها بسیار بیشتر از معایب آن ها می باشد. تنها عیب بزرگی که در مورد بست های پلی آمید وجود دارد جذب آب توسط این بست ها می باشد. این موضوع می تواند ثبات ابعاد بست ها را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال می توان از بین گریدهای مختلفی این نوع آمید دست به انتخاب بهترین گرید با کمترین درصد جذب رطوبت برای ساخت بست های پلیمری زد. اینگونه می تواند از خواص بی نظیر پلی آمیدها برای ساخت بست نیز بهره مند شد.

 

۲ پلیمر ضدسایش سیستم هیدرولیکی؛ تفلون برنز در برابر پلی آمید ۶ ‌‌‌‌

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط