سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

بررسی مواد اولیه میله گرد و ورق پلی یورتان در پکیلون

بررسی مواد اولیه میلگرد و ورق پلی یورتان؛ بررسی دقیق و تخصصی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی مواد اولیه میلگرد و ورق پلی یورتان؛ بررسی دقیق و تخصصی

پلی یورتان از جمله پلیمرهایی است که کاربردهای زیادی در صنعت خودروسازی، ساختمان سازی، هوافضا، مبلمان، پزشکی، لوازم خانگی و صنعت الکترونیک دارد. این پلیمر در دو نوع انعطاف پذیر و صلب تولید می شود و ساختار شیمیایی آن حاصل ترکیب ایزوسانات با پلی ال ها می باشد که هر دو مورد از فرآورده های نفت خام هستند. اگر کنجکاو هستید که بدانید این پلیمر ترموست چه حرفی برای گفتن دارد، با این مقاله از مجله پکیلون همراه باشید.

از کاربردهای مهم پلی یورتان می توان به کاربرد آن در مواد زیست پزشکی، جاذب های روغن، وسایل ورزشی، ساندویچ پنل، ساخت اعضای مصنوعی بدن انسان، عایق صدا در ساختمان سازی و عایق برودت در لوازم خانگی همچون یخچال و فریزر اشاره کرد. اگر از کاربردهای ویژه این پلیمر در ساخت زیره کفش های طبی و چسب و درزگیر و رنگ فاکتور بگیریم باز هم کاربردهای این پلیمر بی شمار است. اما مواد اولیه پلی یورتان چیست که موجب شده این ماده پلیمری تا این حد پر کاربرد باشد؟

فرآیند تولید پلی یورتان چگونه است؟

پلی یورتان یا همان PU دارای ساختاری تکرار شونده می باشد که از واحد های تکراری NHCOO تشکیل شده است. پلی یورتان هر چند که حاصل پلیمریزاسیون ایزوسانات و پلی اول ها می باشد اما مواد افزودنی نیز در این بین نقش دارند. مواد منبسط شده ای که به آن PUF گفته می شود دارای ساختاری ترکیب شده از چند فرآیند است. در ابتدای فرآیند تولید واکنش دهنده ها با هم ترکیب خواهند شد و بعد روند پلیمریزاسیون شروع می شود. در ادامه نیز انبساط که شامل واکنش بین ایزسانات و آب می باشد به صورت همزمان صورت می پذیرد.

نوع فوم پلی یورتان را وزن مولکولی و شیوه اتصالات عرضی در آن تعیین می کند. آنچه که به بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی پلی یورتان کمک کرده است وجود پیوند هیدروژنی در ساختار این پلیمر می باشد که در واقع همان پیوند فیزیکی زنجیره پلیمری را تشکیل داده است.

اکنون اگر به فکر قیمت مواد پلی یورتان pu هستید، میتوانید قیمت هر کیلو میلگرد پلی یورتان را در فروشگاه پکیلون مشاهده کنید.

مواد اولیه تولید پلی یورتان چیست؟

مواد اولیه تولید پلی یورتان شامل ایزوسانات از جمله ایزوسانات pm200 و ایزوسانات kp200، TDE یا تولوئن دی ایزوسانات و پلی اول می شود که همگی از فرآورده های نفت خام می باشند. در این فرمول مواد افزودنی نیز نقش دارند. در این بخش مواد اولیه پلی یورتان را بررسی خواهیم کرد:

  • ایزوسانات ها

از جمله کلیدی ترین مواد اولیه در ساخت و تولید پلی یورتان، ایزوسانات می باشد. ایزوسانات هایی که در تولید پلی یورتان کاربرد دارند دارای مولکول هایی هستند که روی آن ها دو یا چند گروه از ایزوسانات ها وجود دارد. از پر کاربردترین انواع ایزوسانات ها در تولید پلی یورتان می توان به ایزوسانات ۲ و ۴ یا ۲ و ۶ تولوئن دی ایزوسانات، ایزوسانات ۴ و ۴ یا ۴ و ۲ دی فنیل متان دی ایزوسانات و ایزوسانات ۱ و ۶ هگزا متیلن دی ایزوسانات اشاره کرد. تولوئن دی ایزوسانات و متان دی ایزوسانات دارای مخلوط های ایزومری می باشند و قیمت آن ها مقرون به صرفه تر است.

از طرفی واکنش پذیر تر نیز می باشند. از MDI به دلیل بهره مندی از مواد پلیمری در تولید فوم های انعطاف پذیر و فوم سخت و الاستومرها استفاده می شود که هر کدام به ترتیب دارای کاربرد در ساخت تشک و صندلی خودر، ساخت فوم عایق یخچال و کفی کفش می باشد.

خرید میلگرد پلی آمید ۶ در پکیلون

  • پلی اول ها

از دیگر مواد کلیدی در ساخت و تولید پلی یورتان می توان به پلی اول ها اشاره کرد که دارای انواع مختلفی از جمله پلی استر پلی اول، پلی کاپرو لاکتون پلی اول یا PCL، پلی اتر پلی اول و پلی کربنات پلی اول اشاره کرد.

  • افزودنی های پلی یورتان

در فرآیند تولید پلی یورتان مواد افزودنی نیز نقش به سزایی دارند. این مواد افزودنی در واقع تثبیت کننده های سیلیکونی هستند که برای ایجاد مقاومت و یکپارچگی در فوم ها به آن ها اضافه می شود. از جمله این افزودنی ها می توان به موادی چون STRUKSILON 8141، STRUKSILON 8143 و STRUKSILON BD70 اشاره کرد که مورد آخر نقش کاتالیزور را در تولید فوم های پلی اورتان سفت بازی می کند.

تولید فوم پلی یورتان

واکنشی که بین یک دی اول پلی استر و یک دی ایزوسانات برای اولین باز شکل گرفت منجر به یک واکنش سنتزی شد. پلی یورتان ها پلیمرهایی می باشند که حاصل واکنش گرما زا بین گروه های OH، یک پلی اول با گروه های NCO و یک ایزوسانات هستند. پیوندی که در نهایت حاصل می شود یک پیوند اورتانی بوده و منجر به تولید فوم پلی یورتان خواهد شد.این فوم دارای ساختار سلولی می باشد و انعطاف پذیر است. انوع این فوم شامل سلول باز و سلول بسته می شود که همان فوم سخت و نرم است.

استعلام فوری قیمت و خرید ورق پلی یورتان PU

واکنش شیمیایی تولید پلی یورتان یا PU

پلی یورتان نوعی پلیمر مصنوعی است که حاصل واکنش مونومرها می باشد. تولید پلی یورتان یک واکنش شیمیایی تک مرحله ای است. دی ایزوسانات که از جمله مهمترین مواد اولیه پلی یورتان می باشد با فرمول شیمیایی OCN-R-NCO با یک دی اول با فرمول شیمیایی HO-R-OH وارد واکنش می شود. حاصل این واکنش در واقع دو پیوند شیمیایی می باشد. این پیوند ها یک الکل واکنش پذیر با فرمول OH و یک ایزوسانات واکنش پذیر با فرمول NCO می باشد. این گروه ها برای تشکیل یک مولکول بزرگتر با سایر مونومرها وارد واکنش می شوند.

نتیجه گیری

پلی یورتان ها دارای گروه های مختلفی هستند. که از جمله آن ها می توان به استرها، اترها، آمیدها و پلی اورتان ها اشاره کرد. که مواد اولیه تولید آن ها شامل پلی اول و ایزوسانات است. پلیمرهای پلی یورتان از لحاظ آسیب رساندن به سلامتی بی ضرر  هستند. و امکان قرار گرفتن در کنار آن ها از نظر بهداشت و ایمنی جهانی بلا مانع است. پلی یورتان قابل اشتعال می باشد. و اگر در معرض آتش قرار گیرد می تواند گازهای سمی و خطرناکی چون هیدروزن سیانید تولید نماید.

ایزوسانات به عنوان یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده پلی اورتان می تواند. برای پوست و تنفس کمی خطرناک باشد علاوه بر این باید مراقب ترکسیباتی چون فسفات، آمین ها و گلیکول ها باشید . بنابراین بیش از حد نباید در معرض پلی یورتان ها قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط