سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

آموزش نقشه کشی صنعتی در سایت پکیلون

اولین قدم برای تولید قطعات چیست؟ آشنایی با نقشه کشی صنعتی در پکیلون…!

زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اولین قدم برای تولید قطعات چیست؟ آشنایی با نقشه کشی صنعتی در پکیلون…!

نقشه کشی صنعتی ارتباط مستقیم و پیوسته ای با صنعت قطعه سازی و تولید ماشین آلات صنعتی و مکانیکی دارد. دانشجویان رشته های مهندسی بدون استثنا واحدی به نام نقشه کشی صنعتی را در دانشگاه پاس می کنند. هر چه رشته مورد نظر ارتباط نزدیک تری با صنعت داشته باشد و به اصطلاح فنی تر باشد، سطح پیچیدگی های این واحد درسی برای دانشجویان بیشتر خواهد شد. هرآنچه که در صنعت به تولید می‌رسد، از بلبرینگ‌ خود تنظیم کوچک تا ماشین‌های CNC سنگین، باید پیش از ساخته شدن نقشه‌ای اصولی از آن تهیه شود.

کاربرد نقشه کشی صنعتی

در این نقشه مشخص خواهد شد که طراحی جزء به جزء قطعه با دستگاه به چه صورت است و تمام زوایای آن شفاف سازی می شود. این روزها برای نقشه کشی صنعتی از نرم افزارهای کامپیوتری همچون اتوکد استفاده می شود. در یک نقشه صنعتی تمام پیچیدگی های یک قطعه صنعتی همراه با ابعاد و زوایا مشخص خواهد شد. نقشه صنعتی باید شمای یک قطعه یا دستگاه را از نماهای مختلف چون نمای بالا، نمای چپ و نمای روبرو ترسیم کند. در این مطلب قصد داریم شما را با نقشه کشی صنعتی و کاربردهای آن آشنا کنیم بنابراین همراه ما باشید.

ترکیب هندسه، فیزیک و ریاضیات در نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی همانطور که گفته شد به منظور شفاف سازی نقشه دقیق یک قطعه، یک دستگاه یا یک ماشین انجام می شود. در نقشه کشی باید از علومی چون هندسه، فیزیک و ریاضیات استفاده کرد تا نقشه نهایی، نقشه ای با دقت بالا و اصولی از آب در بیاید. یک درجه خطا در طراحی نقشه صنعتی می تواند تمام محاسبات را به هم بریزد.

نقشه کشی صنعتی پیش از تولید قطعه

مهندسین پیش از اینکه دست به تولید یک قطعه بزنند در ابتدا اقدام به طراحی نقشه صنعتی آن می نمایند. بدون وجود نقشه صنعتی امکان تولید قطعه تقریبا محال است. نقشه صنعتی است که به تراشکاران CNC برای برنامه نویسی دستگاه تراش جهت می دهد و آن ها را راهنمایی می کند.

برای نقشه کشی صنعتی باید اصول مهندسی را رعایت کرد تا قطعه ای مهندسی شده و بهینه از لحاظ کاربرد تولید شود. در نقشه کشی می توان عیوب قطعه را متوجه شد و اقدام به اصلاح نقشه نمود. مطمئنا هر چه تولید قطعات پیچیده تری را در پیش بگیرید، پروسه نقشه کشی پروسه ای وقت گیر تر و تخصصی تر خواهد بود. تا جایی که برای تولید ماشین آلات و دستگاه های صنعتی چندین مهندس تولید باید روی نقشه صنعتی دستگاه نظردهی کنند و آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

استفاده از نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی در دورانی که هنوز تکنولوژی پیشرفت چندانی نکرده بود توسط دست انجام می شد. تصور کنید مهندسین آن دوره چه زحماتی را متحمل می شدند تا یک قطعه یا دستگاه صنعتی به منصه تولید برسد. این روزها اما از نرم افزارهای تخصصی نقشه کشی چون اتوکد استفاده می شود. نرم افزارهای CATIA، Solid works، ۳D MAX، Rhino 3D و Auto CAD تعدادی از مهمترین نرم افزارهای طراحی نقشه صنعتی هستند. 

رابط بین واحد طراحی و تولید

نقشه کشی صنعتی به نوعی یک رابط بین واحد طراحی و تولید است. هیچ قطعه ای را نمی توان بدون نقشه به مرحله تولید رساند. دستگاه های تولید این روزها دستگاه هایی با منطق کامپیوتری هستند که نقشه های طراحی شده را دریافت می کنند و تولید قطعه را طبق نقشه انجام می دهند. بنابراین محال است که تراشکارها و فرزکارها بتوانند قطعات و ماشین آلات پیچیده ویا حتی ساخت قطعات تفلونی را بدون نقشه به تولید برسانند.

رفع مشکلات ساخت به واسطه نقشه کشی صنعتی

به کمک نقشه کشی صنعتی می توان مشکلات و ایرادات ساخت را قبل از تولید بررسی کرد و آن ها را رفع نمود. تصویر کنید قطعه ای که نقشه آن از هیچ فیلتری رد نشده در تیراژ بالا به تولید برسد. اگر این قطعه دارای عیب یا نقص در مرحله طراحی باشد مطمئنا ضرر سنگینی به تولید کننده تحمیل خواهد شد. بنابراین طراحان نقشه های صنعتی بعد از اتمام طراحی آن را از هر جهت بررسی می کنند و بعد از تایید شدن نقشه توسط تیم طراحی، فرآیند تولید آغاز می شود تا از بروز ضررهای مالی جلوگیری شود.

 

مقاله پیشنهادی: پیشنهاد میکنیم مقاله تولید پلیمر با روش ترموفرمینگ را در مجله پکیلون مطالعه بفرمایید.

 

طراحی و تولید محصولات نوین و خلاقانه

به کمک نقشه کشی صنعتی می توان دست به تولید محصولاتی خلاقانه و نوین زد. بسیاری از مواقع مهندسین تولید و یا مدیران محصولی جدید در ذهن دارند که قادر به توصیف آن نیستند. در این شرایط طراحان نقشه کشی وارد عمل می شوند و ایده های نوآورانه را روی کاغذ می آوردند. بنابراین به راحتی می توان با نقشه کشی ایده های جدید را به تصور کشید. در صورتی که محصول ابداع شده کاربرد بهینه ای داشته باشد و تولید آن به صرفه باشد، فرآیند تولید را طی خواهد کرد.

تولید نمونه اولیه یک قطعه یا دستگاه

برای اینکه تولیدکنندگان از تولید یک قطعه در تیراژ بالا مطمئن شوند در ابتدا یک نمونه از آن را تولید می کنند که به نمونه اولیه معروف است. نمونه اولیه بر اساس نقشه های صنعتی طراحان تولید می شود. بنابراین برای اینکه نمونه اولیه طراحی شود و عملکرد آن سنجیده شود باید نقشه های صنعتی قطعه یا دستگاه را در اختیار مهندسین تولید قرار داد. مهندسین تولید مو به مو از روی نقشه پیش می روند و فرآیند تولید را به پایان می رسانند. در صورتی که عملکرد بهینه ای از نمونه اولیه شاهد باشیم همین روند را برای تولیدات بعدی می توان در پیش گرفت.

 

توجه: جهت برآورد قیمت جنس‌های مصرفی مثل میلگرد و ورق‌های فولادی ویا پلیمری و تفلونی میتوانید با کارشناسان سایت پکیلون (تماس با ما) ارتباط برقرار کنید ویا در صورت نیاز به مشاهده لیست قیمت تفلون پلاستیکی میتوانید به صفحه هر محصول در فروشگاه پکیلون مراجعه فرمایید.

 

حفظ ایمنی با نقشه کشی صنعتی

در نقشه کشی صنعتی تمامی قوانین هندسه، ریاضیات، فیزیک و مکانیک اعمال می شود. بنابراین ایمنی یک دستگاه یا قطعه سنجیده خواهد شد. اگر بعد از طراحی نقشه صنعتی تولید قطعه از لحاظ ایمنی توجیه پذیر نباشد. باید طرح را از نو ترسیم کرد. با استفاده از نقشه های صنعتی و بهره گیری از قوانین فیزیک می توان ایمنی را مورد بررسی قرار داد. ایمنی یکی از ارکان مهم در صنعت است و اگر خدشه دار شود نمی توان به سادگی پاسخگو بود.

نتیجه گیری در باب نقشه کشی صنعتی

تمام تجهیزاتی که در اطراف خود می بینید طبق یک نقشه طراحی و تولید شده اند. که به آن نقشه صنعتی می گویند. از سیستم کامپیوتری و قطعات داخل آن گرفته تا خودکاری که در دست دارید. همه چیز طبق نقشه ای اصولی طراحی می شود. نقشه کشی صنعتی کمک می کند. تا فرآیند تولید در طی کار متوقف نشود. چرا که بعد از طراحی نقشه تمامی عیب و ایرادهای محصول طراحی شده استخراج می شود. و مورد اصلاح و بازبینی قرار خواهد گرفت.

گسترش صنایع این روزها لزوم نقشه کشی صنعتی را پر رنگ تر نموده. نرم افزارهای مختلفی برای نقشه کشی استفاده می شوند. که تا حد زیادی به طراحان و مهندسین کمک می کنند تا دچار خطاهای نقشه کشی نشوند. و دقت خود را در نقشه کشی بالا ببرند. بهبود عملکرد دستگاه ها، قطعات و ماشین آلات صنعتی به کمک نقشه های صنعتی امکانپذیر می باشد. تلاش شد در این مقاله از سایت پکیلون PAKILON.COM اطلاعات مفیدی درمورد نقشه‌کشی و فرایند و کاربرد‌های آن به شما ارائه شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط