سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

همه چیز در مورد انواع بلبرینگ های صنعتی در مجله پکیلون

همه چیز درباره بلبرینگ‌های صنعتی؛ کاربردها، متریال‌ها و انواع بلبرینگ

زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

همه چیز درباره بلبرینگ‌های صنعتی؛ کاربردها، متریال‌ها و انواع بلبرینگ

جهت بیوگرافی کلی بگوییم که بلبرینگ (Ball Bearing) نوعی بیرینگ (Bearing) از دسته بیرینگ های غلتشی می باشد. نکته ای که در مورد این بیرینگ وجود دارد چرخان بودن عنصر غلتان در ساختار آن است. بین کنس بیرونی و کنس داخلی بلبرینگ، تعدادی ساچمه های توپی به شکل گوی های کوچک وجود دارد که نیرو و فشار وارده را از لایه بیرونی به لایه داخلی منتقل می کند. توپی بودن این عناصر غلتان منجر به نامگذاری این بیرینگ با نام Ball Bearing شده است. بلبرینگ های صنعتی کاربرد وسیعی در صنعت خودروسازی، صنعت فولاد، صنایع هوایی و صنایع غذایی دارند. در این مطلب از مجله پکیلون pakilon قصد داریم همه چیز درباره انواع بلبرینگ صنعتی را با شما در میان بگذاریم.

کاربرد اصلی بلبرینگ صنعتی چیست؟

اصلی ترین کاربرد بلبرینگ صنعتی را می توان کاهش اصطکاک بین سطوح دوار و متحرک دانست. به موجب استفاده از بلبرینگ های صنعتی تماس بین سطوح کاهش یافته و در نتیجه بهره وری و راندمان سیستم ارتقا پیدا می کند. بلبرینگ محور را به طوری حفظ می کند که از لق زدن آن جلوگیری شود. بنابراین از حرکت جانبی محور و برخورد قسمت های ثابت و متحرک جلوگیری خواهد شد. کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات، افزایش طول عمر سیستم های صنعتی و کاهش صداهای ناهنجار و جلوگیری از استهلاک سیستم های صنعتی از دیگر مزیت های استفاده از بلبرینگ صنعتی می باشد. درصورتیکه علاقه مند به آشنایی با راهکارهای تعمیر و نگهداری دستگا‌های صنعتی خود هستید میتوانید با کلیک روی عبارت رنگی، از مقاله‌ی ارزشمند و پرمغز مجله پکیلون بهره ببرید.

از بلبرینگ صنعتی در چه صنایعی استفاده می شود؟

کاهش تماس زاویه ای، بهبود حرکات دورانی و کاهش استهلاک مهمترین کاربردهای بلبرینگ صنعتی است. از بلبرینگ صنعتی در صنایعی چون پتروشیمی، کشاورزی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، صنعت فولاد، دوچرخه سازی، ساعت سازی، صنایع هوایی و خودروسازی استفاده های فراوان می شود. به عنوان مثال در صنعت خودروسازی از بلبرینگ صنعتی در بخش های مختلف خودرو چون چرخ ها، فرمان، آینه، درب، برف پاک کن، دینام، صندلی ها و موتور خودرو و شیشه های برقی استفاده می شود.

جلوگیری از لغزش فرمان خودرو و استیبل شدن آن به موجب حضور بلبرینگ می باشد. در صنعت کشاورزی نیز می توان کاربرد اصلی بلبرینگ ها را در ماشین آلات کشاورزی چون کمباین، خرمن کوب، تراکتور، موتورهای پمپ آب و ماشین آلات شخم زنی به وضوح رویت کرد.

متریال مورد استفاده در ساخت بلبرینگ صنعتی

بلبرینگ ها باید فشار زیادی را تحمل کنند. به همین دلیل از فولاد ضد زنگ، آلیاژ برنج و استیل در ساخت آن ها استفاده می شود. بسیار مهم است که بلبرینگ قادر به تحمل فشار بالا بوده و در برابر شکست و سایش مقاومت بالایی داشته باشد. در صنایع حساس چون صنعت کشاورزی و صنایع غذایی بسیار مهم است که بلبرینگ مورد استفاده دارای مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی باشد. به همین دلیل از بلبرینگ های پلیمری (مثل پلی استال) نیز در این صنایع استفاده می شود.

 

پیشنهاد میکنم این مطلبو بخونی>> انواع پلیمرهای پر استفاده در تراشکاری و فرزکاری

 

نکات ایمنی استفاده از بلبرینگ صنعتی چیست؟

بلبرینگ ها قادر به دفع نیروهای محوری و شعاعی هستند البته تا زمانی که بار وارده توسط این نیروها بار سنگین نباشد. بنابراین بلبرینگ ها می توانند بارهای سبک شعاعی و محوری را دفع کنند. در صورت ازدیاد فشار، احتمال شکستگی و دفرمه شدن ساختار ظاهری بلبرینگ بالا خواهد رفت. از بلبرینگ برای دفع نیروهای Radial و Thrust استفاده می شود. افزایش فشار می تواند منجر به خرد شدن گوی های بلبرینگ شود. بنابراین بسیار مهم است که در صورت اعمال فشارهای سنگین از رولبرینگ به جای بلبرینگ استفاده شود.

آشنایی با انواع بلبرینگ های صنعتی

بلبرینگ های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند. دسته بندی بلبرینگ های صنعتی بر اساس زاویه، شیوه اتصال محورها، دور چرخش، جنس بلبرینگ و نوع ساچمه های غلتان در ساختار بلبرینگ صورت می پذیرد. در این بخش پر کاربردترین انواع بلبرینگ صنعتی را معرفی کرده ایم؛

بلبرینگ شیار عمیق

این بلبرینگ ها قادر به استفاده در سرعت های بالا هستند و ساختمان بسیار ساده ای دارند. به بلبرینگ های شیار عمیق در بازار بلبرینگ شش هزاری هم گفته می شود. بلبرینگ صنعتی شیار عمیق قادر به تحمل بارهای شعاعی، محوری و بارهای مرکب شعاعی محوری می باشد.

زمانی که بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه قادر به تحمل بار نباشد از بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه استفاده می شود. بلبرینگ شیار عمیق دوطرفه در قیاس با بلبرینگ شیار عمیق دوطرفه دارای قطر داخلی و خارجی بیشتری می باشد. 

بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ کف گرد را با نام بلبرینگ پنجاه و یک هزار می شناسند. این بلبرینگ حرکتی بسیار نرم و روان را ایجاد می کند و از سایش قطعات متحرک روی همدیگر جلوگیری می کند. بلبرینگ کف گرد دارای انواع سه تکه و پنج تکه می باشد. این بلبرینگ برای اعمال نیروی شعاعی انتخاب مناسبی نیست با این حال نصب بسیار ساده ای دارد.

بلبرینگ تماس زاویه ای

این نوع از بلبرینگ صنعتی با نام بلبرینگ هفت هزاری معروف است و در آن حلقه های داخلی و خارجی دارای زاویه نسبت به یکدیگر می باشند. بزرگ تر شدن زاویه منجر به بالا رفتن میزان تحمل فشار بار توسط بلبرینگ می شود.

از بلبرینگ تماس زاویه ای در دستگاه های تراش، CNC، دستگاه فرز و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. بسیار مهم است که در بلبرینگ تماس زاویه ای باز محوری سنگین به سمت شیار ساچمه خور هدایت نشود. این نکته در مورد شیوه نصب بلبرینگ باید رعایت گردد.

بلبرینگ خود تنظیم

این بلبرینگ که با نام بلبرینگ دو هزار معروف است دارای دو ردیف ساچمه و یک حلقه بیرونی مشترک می باشد. به دلیل بهره مندی از انحنا در شیار ساچمه ها قادر به از میان برداشتن و تنظیم انحرافات و غیر هم راستایی ها در شفت بلبرینگ خواهد شد.

بلبرینگ مقطع باریک

بلبرینگ مقطع باریک شبیه به بلبرینگ شیار عمیق است و در صنایع هوایی، فیکسچرهای جوشکاری و ربات های صنعتی استفاده فراوان دارد. ابعاد مقطع در این بلبرینگ های صنعتی نسبت به قطر آن ها بسیار کم است و به همین دلیل فضای کمی را اشغال می کنند و منجر به افزایش دقت می شوند.پ

 

اگه علاقه‌مند به پلیمرهای صنعتی هستی این مطلبو از دست نده>> دوئل بزرگان نسوز؛ مقایسه تفلون کربن و تفلون خالص

 

نتیجه گیری در باب انواع بلبرینگ صنعتی

بلبرینگ صنعتی زیرمجموعه ای از یاتاقان های غلتشی است. دلیل حرکت نرم و روان ماشین ها، وسایل مکانیکی و چرخ اتومبیل ها وجود بلبرینگ در ساختار آنهاست. حرکت قطعات سنگین بدون ایجاد اصطکاک و سایش توسط بلبرینگ فراهم می شود. چنانچه فشار وارده بر گوی های بلبرینگ بیش از حد باشد منجر به شکستگی و دفرمه شدن بلبرینگ خواهد شد. بنابراین از بلبرینگ برای دفع نیروهای شعاعی و محوری سبک می توان استفاده کرد.

در این مطلب از مجله صنعتی پکیلون به کاربردها، انواع و نکات ایمنی بلبرینگ  صنعتی اشاره شد. از جمله اجزای اصلی بلبرینگ می توان به قفسه، ساچمه، رینگ یا کنس خارجی، رینگ یا کنس داخلی و کاسه نمد فلزی اشاره کرد. برای ساخت بلبرینگ ها از فلزات و پلاستیک های مهندسی استفاده می شود. بسیار مهم است که بلبرینگ های صنعتی قادر به تحمل شرایط محیطی که در آن قرار می گیرند باشند.

 

راهنمای جامع خرید مته؛ از انواع و ویژگی‌ها تا طبقه‌بندی براساس آلیاژ و کاربرد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط