سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

دوئل بزرگان نسوز؛ مقایسه تفلون کربن و تفلون خالص

زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دوئل بزرگان نسوز؛ مقایسه تفلون کربن و تفلون خالص

برای معرفی تفلون معمولا از اصطلاح پلیمر نسوز استفاده می شود. اغلب ما تفلون را از کاربردی که در ساخت انواع ظروف و ماهیتابه های آشپزخانه به خود اختصاص داده شناختیم. وارد شدن ظروفی که در اثر مواجهه با حرارت بالا هیچ آثاری از چسبندگی و سوختگی غذا در آن ها پیدا نبود نشان داد که این پلیمر فی الواقع پلیمری نچسب و نسوز است. با این حال تفلون سازان برای بهبود بخشیدن به خواص مکانیکی تفلون، اقدام به افزودن ترکیبات مختلف به آن می نمایند. افزودن ترکیباتی چون برنز، گرافیت، کربن و گلاس منجر به بهبود خواص تفلون پی تی اف ای PTFE و تقویت این پلیمر شده است. در این مطلب از مجله پکیلون قصد داریم تا تفلون کربن دار و خالص را بررسی می کنیم.

تفاوت تفلون خالص و تفلون کربن دار در نوع و درصد افزودنی

تفلون های کربن دار نوعی از تفلون های تقویت شده هستند که در ساخت آن درصد مشخصی کربن به همراه مقدار کمی گرافیت استفاده شده است. تفلون کربن ۱۵ درصد، تفلون کربن ۲۵ درصد و تفلون کربن ۳۵ نمونه های مختلفی از تفلون های کربن هستند که به واسطه خواص بی نظیر خود می توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند و در بسیاری از زمینه ها عملکرد بهتری از تفلون خالص داشته باشند. این در حالی ست که در تولید تفلون خالص از هیچ گونه افزودنی استفاده نمی شود. در ادامه قصد داریم اشاره ای پیرامون مزایا و تفاوت های تفلون کربن در برابر تفلون خالص داشته باشیم. راستی برای استعلام قیمت میلگرد تفلون PTFE ویا قیمت کیلویی ورق تفلون نسوز روی کلمات رنگی کلیک کنید.

رسانایی الکتریکی و حرارتی

یکی از مهمترین تفاوت هایی که بین تفلون کربن دار و تفلون خالص وجود دارد تفاوت در رسانایی الکتریکی این دو پلیمر است. تفلون کربن دار به دلیل دارا بودن کربن، قادر به رسانایی و حرارتی بسیار خوبی می باشد. این در حالی ست که تفلون خالص، پلیمری با خاصیت عایق الکتریکی و عایق حرارت می باشد و دارای رسانایی حرارتی و الکتریسیته نیست.

بنابراین می توان گفت که تفلون PTFE کربن دار در مواردی کاربرد دارد که به هدایت الکتریکی و حرارتی بیشتری نیاز باشد. هر چند که تفلون پی تی اف ای خالص پلیمر بهتری برای ساخت قطعات الکتریکی است. توصیه می شود که از تفلون کربن دار برای ساخت این قطعات استفاده نکنید و اگر ویژگی عایق بودن مد نظرتان است سراغ تفلون خالص بروید.

مقاومت در برابر فشار و سایش در سرعت های بالا

از مهمترین تفاوت هایی که بین تفلون کربن دار و تفلون خالص وجود دارد بالا بودن میزان مقاومت تفلون کربن دار در برابر فشار و سایش آن هم در سرعت های بالا است. در واقع یکی از اهداف تولید تفلون کربن دار و افزودن کربن و گرافیت به تفلون بالا بردن مقاومت این پلیمر در برابر سایش و البته بیشتر مقاومت نسبت به فشار بوده است. هر چه میزان کربن موجود در تفلون بیشتر شود مقاومت آن در برابر کشیدگی نیز افزایش پیدا خواهد کرد یا به عبارتی مقاومت کششی آن افزون می شود. تفلون کربن دار را می توان در ساخت قطعات آب بندی تحت فشار و تولید انواع پکینگ صنعتی در سیستم های هیدرولیکی و پنوماتیکی استفاده کرد.

مقاومت در برابر نفوذ آب

تفلون خالص و تفلون کربن دار هر دو دارای مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب هستند با این حال تفلون کربن دار را می توان مقاوم ترین نوع از تفلون های تقویت شده در برابر نفوذ آب و رطوبت دانست. به همین دلیل است که از تفلون کربن دار در محیط های آبی و مرطوب استفاده فراوانی می شود. این تفلون می تواند در محیط های خشک و روغنکاری نشده نیز عملکرد فوق العاده ای از خود نشان دهد. عملکرد تفلون کربن دار در این محیط ها بسیار بهتر از تفلون خالص است.

مقاومت شیمیایی

مقاومت شیمیایی تفلون کربن بسیار بیشتر از تفلون خالص است. در بین تمام پلیمرهای صنعتی بازار می توان گفت که تفلون کربن بعد از تفلون گلاس دارای بیشترین مقاومت شیمیایی در برابر اسیدها و ترکیبات شیمیایی می باشد هر چند که در برابر برخی اسیدها شاهد آسیب پذیری این پلیمر هستیم با این حال در قیاس با تفلون خالص می توان درجه مقاومت شیمیایی بیشتری را به تفلون کربن داد.

پایداری ابعادی

پلیمر تفلون خالص و تفلون کربن دار دارای پایداری ابعادی بسیار خوبی هستند با این حال میزان مقاومت تفلون کربن دار در برابر فشار بسیار بیشتر است و در اثر قرار گرفتن تحت فشارهای شدید به اندازه تفلون خالص دچار دفرمگی و تغییر شکل نمی شود. به همین دلیل از تفلون کربن در ساخت انواع قطعاتی که تحت فشار و سایش هستند استفاده می شود. این تفلون پایداری ابعادی بسیار خوبی دارد و ساختار خود را در فشارهای بالا حفظ می کند.

 

در چه شرایطی میلگرد، ورق ویا لوله تفلون پی تی اف ای PTFE خطرناک می‌شود؟

 

قابلیت دفع حرارت و دوام و طول عمر

از نکاتی مثبتی که پلیمر کربن دارا می باشد قابلیت دفع حرارت می باشد به همین دلیل است که از آن در ساخت انواع قطعات تحت سایش در سرعت های بالا استفاده می شود. این پلیمر قادر است دمای بالا را به سرعت و به سادگی رفع نماید به همین دلیل قطعات ساخته شده از تفلون کربن دارای دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به تفلون خالص هستند.

قیمت

از تفاوت های تفلون کربن و تفلون خالص قیمت آنهاست. تفلون کربن دارای قیمت بیشتری نسبت به تفلون خالص می باشد. قیمت تفلون کربن علاوه بر تاثیر پذیری از عوامل مشترکی که روی قیمت تفلون خالص موثر است، از قیمت کربن و نوسانات آن نیز تاثیر می پذیرد.

چگالی و وزن

تفاوت مهمی که بین تفلون پی تی اف ای خالص و تفلون کربن وجود دارد تفاوت در چگالی این دو می باشد. چگالی تفلون خالص در محدوده ۲.۱۵ تا ۲.۲۵ و چگالی تفلون کربن بین ۲.۱۱ تا ۲.۵ قرار دارد. بنابراین می توان گفت که چگالی یا همان تراکم مولکولی تفلون کربن بیشتر از تفلون خالص می باشد و محصولات ساخته شده از این پلیمر دارای وزن بیشتری هستند.

نتیجه گیری

تفلون پی تی اف ای کربن یکی از انواع مختلف تفلون های ترکیبی می باشد که علاوه بر PTFE خالص دارای درصد قابل توجهی کربن و درصدی گرافیت می باشد. این پلیمرها به دلیل مقاومت فشاری فوق العاده و هدایت گرمایی و الکتریکی عالی در ساخت قطعات مختلف استفاده می شوند. وجود کربن در این ترکیب موجب شده تا قدرت فرسایشی محصولات ساخته شده از تفلون کربن بیشتر شود. بالا رفتن درصد کربن در این ترکیب منجر به افزایش مقاومت کششی محصولات خواهد شد.

 

۲ پلیمر ضدسایش سیستم هیدرولیکی؛ تفلون برنز در برابر پلی آمید ۶ 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط