سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کدام بیرینگ ها و بلبرینگ ها مقاوم تر هستند؟

برنده‌ی مناظره بلبرینگ با خانواده بزرگ برینگ‌ها چه کسی است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

برنده‌ی مناظره بلبرینگ با خانواده بزرگ برینگ‌ها چه کسی است؟

عده زیادی به اشتباه بیرینگ Bearing و بلبرینگ Ball Bearing را یکسان می دانند در حالی که چنین نیست. بیرینگ را در زبان فارسی یاتاقان یا بالشتک می نامند که دارای انواع لغزشی و غلتشی می باشد. بلبرینگ نوعی بیرینگ غلتشی با عنصر غلتان توپی یا ساچمه ای است، که یکی از کارآمدترین نوع آن بلبرینگ خود تنطیم می‌باشد. به عبارتی بلبرینگ گونه ای از خانواده بزرگ یاتاقان ها است که خود دارای انواع مختلف می باشد. در واقع می توان گفت که بلبرینگ زیرمجموعه بیرینگ بوده و بخشی از خانواده برینگ ها را شامل می شود. از بلبرینگ در صنایع هوایی، صنایع غذایی، صنعت ساعت سازی، دوچرخه سازی، ماشین آلات کشاورزی، صنعت فولاد و صنعت خودروسازی و موتورسازی استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت های بیرینگ و بلبرینگ آشنا کنیم بنابراین با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب بلبرینگ و بیرینگ

همانطور که گفته شد بلبرینگ نوعی بیرینگ می باشد. این قطعه در واقع به دسته بیرینگ های غلتشی تعلق دارد. بلبرینگ ها می توانند از ابعاد چند میلیمتر تا ابعاد چند ده متر به تولید برسند. از ساخت ساعت گرفته تا ساخت ماشین آلات صنعتی و ماشین آلات کشاورزی می توان کاربرد بلبرینگ را رویت کرد.

در انتخاب بیرینگ به موارد مختلفی توجه می شود. شدت و نوع بار وارده به بیرینگ، فضای موجود جهت نصب بیرینگ، شرایط محیطی، همراستایی یا عدم همراستایی، سرعت دوران، دقت، قابلیت های نصب، سیستم آب بندی، هزینه نصب و دمای محیط کار از حمله مواردی ست که می تواند شما را به سمت و سوی خرید بیرینگ مناسب سوق دهد.

تفاوت بلبرینگ و بیرینگ از جهت نیروی قابل دفع توسط این قطعات

زمانی که بار وارده از نوع شعاعی و محوری باشد و شدت این بار زیاد نباشد، می‌توان بعد از شناخت بلبرینگ مناسب، سراغ خرید بلبرینگ رفت. اما به هنگام شدت گرفتن بار وارده دیگر نمی توان از بلبرینگ استفاده کرد و باید سراغ خرید انواع دیگر بیرینگ از جمله رولبرینگ رفت. به عنوان مثال برای دفع بارهای سبک می توان سراغ خرید بلبرینگ شیار عمیق یا تماس زاویه ای رفت. در حالی که دفع بار سنگین از نوع شعاعی کار رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ استوانه ای، رولبرینگ سوزنی و رولبرینگ های توریدال است.

مقایسه بیرینگ و بلبرینگ از لحاظ دوام و پایداری ساختاری

بلبرینگ ها قادر به تحمل بارهای سنگین نیستند چرا که عنصر غلتان در آن ها از نوع گوی های ساچمه ای می باشد. این گوی های ساچمه ای بین لایه بیرونی و درونی قرار دارند و یک تماس نقطه ای را در محل انتقال بار ایجاد می کنند. به دلیل کم بودن سطح تماس، بارهای سنگین قابلیت انتقال توسط این قطعه را ندارند و در اثر وارد آمدن فشار زیاد دچار شکستگی و دفرمه شدن خواهند شد. بنابراین این یکی از تفاوت های مهم بیرینگ و بلبرینگ است. بیرینگ ها به طور کلی هر نوع بار و فشاری را قادر به دفع کردن هستند (اختصاصا منظور رولبرینگ است) اما این موضوع در مورد بلبرینگ ها با محدودیت همراه است. 

تفاوت بلبرینگ و یاتاقان لغزشی

بلبرینگ نوعی یاتاقان غلتشی است و عمدتا زمانی که نوبت به تفاوت ها بلبرینگ و بیرینگ می رسد منظور تفاوت بین بلبرینگ و بیرینگ لغزشی می باشد. در بلبرینگ دو کنس داخلی و بیرونی توسط گوی های ساچمه ای که بین آن ها قرار گرفته حرکت می کنند و حرکت روان قطعه را فراهم می کنند. نیرو از کنس بیرونی توسط این گوی های کوچک به کنس داخلی وارد می شود. در یاتاقان لغزشی اما دو سطح روی هم می لغزند و حرکت آن ها توسط یک مایع روان کننده چون گریس و روغن که دارای قابلیت خنک کنندگی هم می باشد آسان تر می شود.

بیرینگ لغزشی دارای سر و صدای کمی است و تحمل بار آن نسبت به بلبرینگ بیشتر است. این بیرینگ ها را می توان درون آب نیز استفاده کرد و از آن ها برا دفع بارهای لرزشی و ضربه ای استفاده نمود. در مورد شفت هایی با قطر بزرگ، بیرینگ لغزشی انتخابی مناسب است. اصطکاک میان لایه های بیرینگ لغزشی حدود ده برابر بلبرینگ می باشد و نشتی روغن در آن یک دردسر همیشگی است. از طرفی باید همواره حواس تان به خنک شدن مایع روان کننده باشد در غیر اینصورت قطعه آسیب خواهد دید. این موارد در مورد بلبرینگ مطرح نیست.

تفاوت در قیمت بلبرینگ و بیرینگ

در هر قیاسی که بین بلبرینگ و بیرینگ صورت دهیم بی شک بخشی از ویژگی های بیرینگ شامل ویژگی های بلبرینگ خواهد شد. به عنوان مثال در مورد قیمت بلبرینگ و بیرینگ می توان این توضیح را داد که بیرینگ ها شامل بلبرینگ و رولبرینگ هستند و قیمت بلبرینگ به شکل قابل توجهی اقتصادی تر از رولبرینگ می باشد. چرا که بلبرینگ قادر به تحمل نیروی کمتری بوده و در نتیجه قیمت مقرون به صرفه تری از رولبرینگ دارد. بنابراین در قیاس بلبرینگ و بیرینگ از لحاظ قیمت می توان گفت که بیرینگ ها دارای نمونه های گران قیمت تری از بلبرینگ ها هستند. که برای خرید آن ها به صرف هزینه بیشتری نیاز است. به طور کلی برای تهیه هر محصولی، از ورق ویا میلگرد پلی اتیلن  گرفته تا انواع جنس‌های پلیمری مهندسی شده نیاز به تحقیق و آشنایی با آن محصول می‌باشد، و هر قیاسی که بین بلبرینگ و برینگ صورت گیرد در نهایت قرار است به خرید مطمئن‌تر این قطعات کمک کند.

کدام بیرینگ ها و بلبرینگ ها مقاوم تر هستند؟

انواع بارهای مختلف به بیرینگ ها وارد می شود. از جمله این بارها می توان به بار شعاعی، بار محوری، بار مرکب شعاعی محوری، بار ارتعاشی. بار ضربه ای، بار یکطرفه و بار دوطرفه اشاره کرد. اگر بخواهیم بلبرینگ ها را از لحاظ میزان مقاومت در برابر این بارها طبقه بندی کنیم. باید به ترتیب از بلبرینگ غلتکی کروی، بلبرینگ غلتکی مخروطی، بلبرینگ استوانه ای. بلبرینگ ساچمه ای زاویه ای و بلبرینگ شیار عمیق نام ببریم.

اما اگر بخواهیم داستان مقاومت را از دید کلی نگاه کنیم باید بگوییم. که رولبرینگ های استوانه ای و غلتکی که در واقع عضوی از بیرینگ ها هستند. توانایی تحمل بارهای سنگین تری را دارند. و به مراتب مقاومت آن ها بیش از بلبرینگ ها می باشد. از رولبرینگ ها برای شافت هایی با قطر بالا استفاده می شود.

تفاوت بلبرینگ و بیرینگ از لحاظ نوع نیروی قابل دفع

بیرینگ هایی که قادر به تحمل بار محوری یکطرفه هستند. شامل بلبرینگ کف گرد یکطرفه و بلبرینگ کف گرد دو طرفه و بلبرینگ های تماس زاویه ای می شوند. از طرفی بیرینگ هایی که قادر به تحمل بار محوری یکطرفه سنگین هستند. شامل رولبرینگ های کف گرد سوزنی، رولبرینگ های استوانه ای، رولبرینگ های مخروطی و رولبرینگ های بشکه ای می شوند. و اما بیرینگ هایی که نیروهای مرکب را دفع می کنند.

شامل بلبرینگ های تماس زاویه ای یک ردیفه و دو ردیفه، رولبرینگ های مخروطی یک ردیفه. و همچنین بلبرینگ های شیار عمیق و رولبرینگ های بشکه ای هستند. همانطور که متوجه شدید بیرینگرینگ و برینگ ها محدوده وسیعی از نیروها را قادر به دفع کردن می باشند و این در حالی است که بلبرینگ ها در این موضوع محدودیت دارند. بلبرینگ ها در دفع بارهای سنگین دارای نقطه ضعف می باشند و انتخاب بهینه ای در این مورد نخواهند بود.

 

مقاله پیشنهادی پکیلون: چگونه زاویه قطعات را بدون نیاز به نقاله بدست آوریم؟

 

نتیجه گیری در باب تفاوت بلبرینگ و برینگ

به طور کلی برای تهیه هر محصولی، از خرید سمباده کاغذی گرفته تا میلگرد تفلونی نیاز به تحقیق و آشنایی با محصول می‌باشد. بیرینگ ها قطعات کمکی برای حرکت روان قطعات و جلوگیری از اصطکاک و استهلاک سیستم می باشند. بیرینگ ها همگی در بازه دمایی منفی ۳۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد دارای عملکرد بهینه ای هستند. با این حال می توان در ساخت آن ها از متریال هایی استفاده کرد. که توانایی حمل بار در دماهای بالا نیز میسر باشد. استفاده از متریال هایی چون تفلون های صنعتی، فولاد ضد زنگ، سرامیک، سیلیکون و متریال های نسوز. در ساخت انواع بیرینگ و بلبرینگ متداول می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط