سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کدام یک از پلیمر‌های صنعتی و شناخته‌شده، زیر شاخه پلیمر وینیلی می‌باشد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کدام یک از پلیمر‌های صنعتی و شناخته‌شده، زیر شاخه پلیمر وینیلی می‌باشد؟

شاید در نگاه احساس کنید پلیمر پلی وینیل کلراید فقط یک پلیمر ساده است، بلکه بزرگترین گروه پلیمرها را تشکیل می دهد. وجه اشتراک این پلیمرها مونومرهای وینیلی می باشد. این مونومرها دارای پیوند دوگانه کربن هستند.

برخی افراد به اشتباه تصور می کنند تنها پلیمری که می توان برچسب پلیمر وینیلی را به آن زد، پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی می باشد. در حالی که پلی وینیل کلراید فقط یک نوع از پلاستیک های وینیلی است. پلیمرهای وینیلی یک کتگوری بزرگ از پلیمرها با ویژگی های مشابه هستند. در ادامه بیشتر با پلیمر وینیلی چیست؟ آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معروف‌ترین پلی وینیل کلراید چیست؟

اگر بخواهیم یکی از مشهور ترین و نامدار ترین “پلیمر وینیلی چیست” را معرفی کنیم بدون شک باید اشاره ای به پلاستیک “پلی اتیلن” داشته باشیم. این پلیمر از مونومر اتن حاصل شده است. زمانی که اتن تحت فرآیند پلیمریزاسیون قرار می گیرد، زنجیری طولانی از اتم های کربن تشکیل می شود که اتصال بین آن ها از نوع پیوند دوگانه است. از این پلیمر در ساخت انواع تخته گوشت پلاستیکی استفاده می‌شود. اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. پلیمر وینیلی می‌تواند از نوع پیشرفته باشد. این به چه معناست؟ در ادامه خواهیم گفت.

پیشرفته بودن پلیمر وینیلی چیست؟

به نظر شما منظور از پیشرفته بودن پلیمر پلی وینیل کلراید چیست؟ پلیمر وینیلی پیشرفته به این معناست که مونومرهای تشکیل دهنده زنجیره، حاوی اتم های هیدروژن هستند. تعدادی چند از این پلیمرهای وینیلی شامل پلیمرهای “پلی پروپیلن”، “پلی استایرن” و “پلی وینیل کلراید” می شود. 

حتی می توان با کمی خلاقیت و نوآوری، به جای جایگزینی اتم های هیدروژن از گروه های متیل استفاده کرد و پلاستیکی به نام “پلی ایزوبوتیلن” را تولید نمود. پلی آمید نیز نوع دیگری از پلیمر وینیلی می باشد که در ساختار مونومر آن شاهد وجود اتم نیتروژن هستیم. از این پلیمر وینیلی در ساخت انواع لباس ها و پوشاک ورزشی استفاده می شود.

پلیمر وینیلی در صنعت دندانپزشکی چه می کند؟

پلی متیل متاکریلات یا همان آکریل نیز نوعی پلیمر وینیلی محسوب می شود. این پلیمر صنعتی دارای کاربردی فوق العاده ای در صنعت دندانپزشکی می باشد به نحوی که بسیاری از دندان های مصنوعی را به کمک این ماده می سازند. این موضوع نشان از مقاومت بالای پلیمر وینیلی در برابر سایش و خوردگی و پوسیدگی دارد.

آیا تفلون هم نوعی پلیمر وینیلی است؟

در جواب به این پرسش باید بگوییم بله. تفلون هم نوعی پلیمر وینیلی می باشد. تفلون که تحت انحصار شرکت دوپونت قرار دارد و نام اصلی آن پلی تترافلوئورواتیلن می باشد نوعی پلیمر وینیلی است که دارای خواص ضد سایش بوده و یکی از استثناها محسوب می شود. در واقع تعداد انگشت شماری از مونومرها که اتم هیدروژن متصل به اتم کربن در آن ها جایگزین می شوند نیز پلیمریزه خواهند شد. 

در مورد تفلون، اتم هیدروژن با اتم های فلوئور جایگزین می شود. تفلون دارای ضریب اصطکاک بسیار پایینی می باشد و می توان آن را به صورت آلیاژهای مختلف مانند تفلون گلاس، تفلون برنز، تفلون کربنی و تفلون گرافیت درآورد. با این حال بیشترین کاربرد این پلیمر وینیلی به میلگرد و ورق تفلون خالص تعلق دارد. از تفلون در ساخت انواع ظروف آزمایشگاهی نسوز، قطعات ضد سایش، پکینگ و واشرهای آب بندی استفاده می شود.

روش های تولید پلیمر وینیلی چیست؟

روش های مختلفی برای ساخت پلیمر وینیلی وجود دارد. این پلیمرها در واقع از مونومرهای وینیلی به طرق مختلفی ایجاد خواهند شد. از جمله این روش ها می توان به فرایند پلیمریزه شدن وینیلی رادیکال آزاد، پلیمریزه شدن وینیلی آنیونی و کاتیونی، پلیمریزه شدن کاتالیزوری زیگلر ناتا و پلیمریزه شدن کاتالیزوری متالوسن اشاره کرد.

در صنعت ساختمان معروف ترین پلیمر وینیلی چیست؟

یکی از معروف ترین پلیمرهای وینیلی، پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی است که شامل UPVC، PPVC و OPVC می شود. این پلیمر در دو نوع نرم و سخت تولید می شود. نوع سخت آن را معمولا در ساخت انواع لوله ها، اتصالات لوله کشی، درب و پنجره های ساختمانی و عایق کف استفاده می کنند. این نوع پلیمر پی وی سی دارای ضربه پذیری کمی می باشد و شکننده است. نوع نرم آن اما دارای ترکیبات نرم کننده مانند دی‌اکتیل‌فتالات می‌باشد و دارای خاصیت ارتجاعی است. ساخت انواع شیلنگ‌ها، پرده‌های پلاستیکی و فیلم‌های بسته‌بندی و حتی میلگرد پی وی سی نرم از این نوع PVC استفاده می‌شود. 

پلیمرهای وینیلی چسبی کدامند؟

پلی وینیل استات نوعی پلیمر وینیلی است که به دلیل بهره مندی از خاصیت چسبندگی می توان از آن به عنوان نوعی چسب ساختمانی استفاده کرد. این چسب در ساخت انواع لوازم خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد چرا که قدرت چسبندگی فوق العاده ای دارد. نوع دیگری از پلیمر وینیلی چسبی، پلی وینیل بوتیرال می باشد که استفاده عمده آن در صنعت خودروسازی برای چسباندن شیشه های ایمنی خودرو است.

پلیمر صنعتی ABS

یکی از معروف ترین پلیمرها که به چقرمگی و سختی فوق العاده معروف است ای‌بی‌اس ABS می باشد. این پلیمر وینیلی از پلیمریزه شدن استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین حاصل می شود و از آن در ساخت انواع قطعات کامپیوتری، بدنه یخچال، خودرو، عایق های برودتی، لپ تاپ و تولید لوازم الکتریکی استفاده می شود. علاوه بر آن آلیاژ‌ها و محصولات ای‌بی‌اس ABS نیز تنوع زیادی دارند و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از خود نشان داده‌اند. استفاده از این پلیمر در فرآیند تزریق پلاستیک نیز بسیار مرسوم و متداول می‌باشد.

پلی کربنات؛ نوع دیگری از پلیمر وینیلی

پلی کربنات نوعی پلیمر شفاف و سخت است که از آن برای ساخت انواع شیشه های نشکن، عینک، حباب لامپ و کلاه ایمنی استفاده می شود. این پلیمر وینیلی در قالب سازی استفاده فراوانی دارد و مقاومت ضربه و حرارتی آن بی نظیر است.

اهمیت شناخت پلیمر وینیلی چیست؟

انواع پلیمر پلی وینیل کلراید دارای تنوع گسترده ای می باشد. از جمله معروف ترین پلیمرهای وینیلی می توان به ترموست ها، پلی سولفات ها، پلی فرمالدئیدها، پلی آمید، پلی استرها و اپوکسی ها اشاره کرد. در واقع بخش عمده ای از صنعت روی انگشتان خانواده پلیمر وینیلی می چرخد. 

از این پلیمرهای معروف می توان به جای فلزات سرسخت و مقاوم در هر نوع زمینه ای استفاده کرد. بدون وجود پلیمرهای وینیلی عملا بخش گسترده ای از صنعت متوقف خواهد شد. به طور کلی شباهت های زیادی بین اعضای خانواده پلیمر وینیلی وجود دارد و این شباهت به دلیل نزدیک بودن ساختار اتمی این پلیمرها به ویژه ساختار مونومرها به یکدیگر می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط