سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

معرفی پلی یورتان ترموپلاستیک TPU؛ شفاف اما منعطف

زمان مطالعه: 5 دقیقه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی پلی یورتان ترموپلاستیک TPU؛ شفاف اما منعطف

شاید کنار هم قرارگیری پلی یورتان و ترموپلاستیک با عقل جور در نیاید، اما در این مقاله از سایت پکیلون قرار است با یک پلی یورتان شفاف آشنا شوید که شباهت بسیار زیادی به پلکسی گلاس دارد اما در مقابل انعطاف پذیر است. اگر بخواهیم سریع‌تر و واضح‌تر شما را با این متریال آشنا کنیم، احتمالا برای گوشی همراه خود یکبار هم شده از قاب محافظ به اصطلاح سیلیکونی استفاده کردید. موضوع صحبت ما دقیقا جنس خام همان قاب محافظ گوشی است که در عین لاستیکی بودن، شفاف و انعطاف پذیر به حساب می‌آید.

پلی یورتان ترموپلاستیک را با عنوان اختصاری TPU هم می شناسند نوعی الاستومر ترموپلاستیک است که در فرآیندهای اکستروژن چون تزریق و قالب گیری استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر پیرامون پلی یورتان ترموپلاستیک به گفتگو بپردازیم. این ماده حاصل ترکیب شدن پلی ال ها و ایزوسانات می باشد و به دلیل بهره مندی از خواص منحصر به فرد چون انعطاف پذیری فوق العاده، ضریب اصطکاک پایین، مقاومت بالا در برابر تنش و مقاومت در برابر سایش از سایر الاستومرها متمایز گشته. این ماده در صنایعی چون ساختمان سازی، پزشکی، راهسازی، ساخت لوازم پزشکی و ساخت لوازم ایمنی و ورزشی کاربرد دارد.

پلی یورتان ترموپلاستیک چیست و چه انواعی دارد؟

پلی یورتان از آن دسته‌ پلیمرهایی به شمار می‌آید که جز دسته‌ی ترموست‌ها قرار میگیرد اما پارادوکسی که در این گرانول رو به رو هستیم این است که پلی یورتان در دسته‌ی ترموپلاستیک‌ها قرار میگیرد. ما در مقاله‌ی مقایسه ترموپلاستیک و ترموست به تفاوت‌ها و بررسی این دو گروه پلیمر پرداختیم. پلی یورتان ترموپلاستیک که نام کامل آن Thermoplastic Polyurethane می باشد نوعی کوپلیمر بلوکی خطی است که ساختار آن از بخش های سخت و نرم تشکیل شده است. TPU نوعی پلیمر الاستیک و قابل ذوب می باشد که بخش سخت آن دارای دو نوع آروماتیک و آلیفاتیک است. پایه این دو نوع پلی یورتان در واقع با هم متفاوت می باشد. با این حال عمده پلی یورتان های ترموپلاستیک آروماتیک هستند و پایه آن ها ایزوسانات MDI است اما اگر شفافیت و حفظ رنگ آن ها در مواجهه با نور خورشید در اولویت قرار داشته باشد می توانند در قالب پلی یورتان ترموپلاستیک آلیفاتیک نیز ظهور کنند.

پلی یورتان می تواند دارای دو نوع پایه پلی اتری و پایه پلی استری نیز باشد که مرتبط با بخش نرم این ماده می باشد. چنانچه قرار باشد در محیط های مرطوب که احتمال جذب رطوبت بالاست از پلی یورتان پایه پلی اتری استفاده می شود در حالی که می توان در محیط های روغنی که احتمال نفوذ هیدروکربن ها به ساختار ماده وجود دارد از پلی یورتان پایه پلی استری استفاده نمود.

پلی یورتان ترموپلاستیک دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

پلی یورتان ترموپلاستیک دارای قدرت چسبندگی فوق العاده ای با انواع مختلفی از سطوح می باشد و در درزهای عمودی می توان به عنوان درزگیری از آن استفاده کرد چرا که ساختاری منسجم دارد. این ماده در دامنه وسیع دمایی می تواند ویژگی ها و خواص خود را حفظ کند و به دلیل عدم وجود ترکیبات سمی در آن می توان از آن در مجاورت غذا و نوشیدنی استفاده کرد. مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده، بهره مندی از وزن سبک و قیمت اقتصادی موجب شده تا تولیدکنندگان هر چه بیشتر برای استفاده از این ماده در تولیدات خود اقدام کنند.

 

مشاهده محصولات و لیست قیمت میلگرد پلی یورتان در فروشگاه پکیلون

 

پلی یورتان ترموپلاستیک دارای قابلیت جذب آب بسیار پایینی می باشد و در مواجه با آب دچار پوسیدگی نخواهد شد. این ماده در گذر زمان اثری از ترک خوردگی و تغییر رنگ را در خود نشان نمی دهد بنابراین میتوان گفت که ماده ای با دوام و پایدار در برابر شرایط جوی می باشد. رنگ پذیری عالی پلی یورتان ترموپلاستیک موجب شده تا تولیدکنندگان بتوانند آن را به هر رنگی در آوردند. این ماده برای عایق بندی صدا و حرارت یک انتخابی عالی و بهینه می باشد و به هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز سمی از خود تولید نمی کند.

پلی یورتان ترموپلاستیک در چه مواردی کاربرد دارد؟

از پلی یورتان ترموپلاستیک در صنعت خودروسازی برای ایجاد عایق در بدنه خودرو استفاده می شود. استفاده از این ماده به عنوان پوشش کابل ها، زیره کفش های ورزشی، پوشش های شیشه ای دکوراتیو، شلنگ های هیدرولیک، ساخت محصولات ورزشی، کمربند رانندگی، تجهیزات پردازش مواد غذایی، قاب محافظ و گلس گوشی، رافت های بادی، چرخ های کاستور، لمینیت شیشه ای معماری و صفحه های استخراج نیز متداول می باشد. همان طور در ابتدا هم اشاره کردیم پلی یورتان ترموپلاستیک شباهت زیادی به پلکسی گلاس دارد درصورتیکه دغدغه‌ی برش ورق‌های پلکسی را دارید آموزش برش ورق پلکسی گلاس را حتما مطالعه نمایید.

پلی یورتان همچنین در ساخت بانداژ و باندپیچی، لوله ها و ابزارآلات پزشکی، غلتک، تجهیزات غواصی، تسمه اتومبیل، شلنگ آتشنشانی، ساخت سقف های سبز و گرین وال، تولید پارچه های کتان، توپ های فوتبال، تخته های موج سواری و انواع عایق های حرارتی نیز کاربرد دارد.

مراحل تولید پلی یورتان ترموپلاستیک

برای تولید پلی یورتان ترموپلاستیک در ابتدا باید اقدام به بررسی دیتا شیت و بررسی دقیق مشخصات ذکر شده در این جدول نمود. دیتا شیت در واقع برگه ای فنی می باشد که در آن پارامترهای مختلف تولید پلی یورتان همچون ویسکوزیته، دانسیته و فرمول تولید و سایر پارامترها آورده شده است. این گام را باید گام صفر نامگذاری کنیم چرا که فرآیند تولید پلی یورتان در واقع از این نقطه آغاز می شود؛

در ابتدا باید اقدام به تهیه جزء پلی ال حاوی گاز R11 نمود. بعد از آن دو جزء پلی ال و پلی ایزوسانات را وزن نمود. و بعد این دو جزء را با هم ترکیب کرد. بعد از ترکیب این دو جزء بایستی زمان های مشخصه فوم اندازه گیری شود و بعد برای اندازه گیری دانسیته نمونه اقدام شود.

نحوه جلوگیری از تخریب پلی یورتان ترموپلاستیک

پلی یورتان ترموپلاستیک مانند اغلب پلیمرها تخریب پذیر می باشند. عمده آن ها به گرما و حرارت حساس هستند. و به احتمال بسیار زیاد در اثر مواجه با حرارت بالا دچار تخریب می شوند. این داستان برای پلی یورتان نیز ممکن است. رخ دهد اما می توان با راهکارهایی خاص جلوی این تخریب را گرفت. روش هایی چون هیدرولیز، فتولیز، سلولیز، تومولیز و پیرولیز از جمله روش هایی هستند. که می تواند توسط آن ها جلوی تخریب پلی یورتان را گرفت.

معایب پلی یورتان ترموپلاستیک چیست؟

پلی یورتان ترموپلاستیک همچون عمده پلیمرها در کنار مزایای خود دارای محدودیت هایی نیز می باشد. که ما از آن ها به عنوان معایب یاد می کنیم .اما در واقع نمی توان آن ها را عیب دانست. چرا که هر ماده ای ویژگی های خاص خود را دارد. از جمله محدودیت های پلی یورتان ترموپلاستیک این است. که این ماده برای تولید از هر روشی نیاز به شرایط خاص دارد،

عمر برخی از گریدهای آن کوتاه است. هزینه تولید آن نسبت به موادی چون پی وی سی بالا است .و قبل از پردازش باید. در مورد مقدار آب کنترل های دقیقی صورت پذیرد. از طرفی Clear TPU برگشت ناپذیر ممکن است. به رنگ زرد در آید که علت آن قرار گرفتن در معرض گرما، نور و مواد شیمیایی می باشد. در اثر زرد شدن این ماده به هیچ وجه نمی توان آن را تمیز نمود.

نتیجه گیری

 پلی یورتان ترموپلاستیک ماده ای پلیمری می باشد. که دارای چقرمگی بالا، نفوذناپذیری در برابر رطوبت، دوام عالی و شکل دهی آسان می باشد. و به دلیل بهره مندی از این ویژگی ها .در ساخت و تولید بسیاری از محصولات از آن استفاده می شود.

 

برای استعلام موجودی و قیمت ورق پلی یورتان چینی و آلمانی روی عبارت رنگی کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط